23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Første automatiserede landstrømsanlæg, skal levere strøm til verdens største emissionsfri elfærger

Innovativ ABB-teknologi reducerer udledning, effektiviserer batteriopladning og reducerer sikkerhedsrisikoen på HH Ferries’ rute mellem Helsingør og Helsingborg.

ABB skal levere komplette power- og propulsionsystemer til HH Ferries skibe, som bliver verden største emissionsfri elfærger. Moderniseringerne er baseret på en ABB turnkey løsning med batterier, et kontrolsystem til styring af energilagring og Onboard DC Grid teknologi. I begge havne skal ABB levere de første automatiserede landstrømsanlæg, hvor en industriel robot fra ABB vil optimere forbindelsestiden og dermed maksimere den effektive opladningstid. 

De to færger, Tycho Brahe og Aurora, vil herefter udelukkende sejle ved hjælp af strøm fra deres batterier på turen mellem Helsingør og Helsingborg, en afstand på ca. 4 km, hvor de medtager mere end 7,4 mio. passagerer og 1,9 mio. biler om året. Den nye batteriløsning vil bidrage til at reducere de samlede udledninger fra HH Ferries totale flåde med mere end 50 %. Batteriets kapacitet på 8.320 kWh til de to færger svarer til 10.700 bilbatterier.

ABB’s IRB 7600 robot, indgår som en del af løsningen til den nye opladerstation. Alle procedurerne før skibet lægger til kaj er baseret på 3D laserscanning og trådløs kommunikation mellem skib og land. 400 mm inden færgen når kajen, vil robotten automatisk række ud og hente landkablet fra færgen. Kabelrullen frigiver kablet, og robotten fører stikkene til de tilsvarende stik placeret under robotten. Når forbindelsen er etableret, flytter robotten tilbage til sin udgangsposition, og de oprullelige døre lukkes.

“Denne ordre er indbegrebet af, hvad vi kan i ABB” siger Juha Koskela, direktør for ABB’s forretningsenhed Marine & Ports. “Disse meget innovative løsninger er i tråd med vores Next Level strategi, der fokusere på effektivisering og reduktion af miljøpåvirkningen.”

For ABB er ordren er endnu en milepæl i det maritime passagersegment.

“Færgefarten i Skandinavien og i Norden er verdensførende når det gælder progressive og miljøvenlige løsninger. ABB er på forkant af denne udvikling” siger Koskela.

Det er en naturlig del af HH Ferries’ strategi aktivt at beskytte miljøet, og færgeselskabet har siden 2007 overholdt de emissionsregler, som blev implementeret i 2015.

“På den baggrund er vi meget tilfredse med, at vi sammen med ABB kan anvende afprøvet teknologi på en innovativ måde og være i stand til at skabe et ny metode til at bibeholde vores position med en meget effektiv rute med stor kapacitet” siger CEO Henrik Rørbæk, HH Ferries Group. “Ud fra et miljømæssigt synspunkt investerer vi i morgendagens ansvarlige teknologiske løsninger på vej mod en grønnere fremtid”

Investeringen er medfinansieret af INEA, EU’s Forvaltningsorgan for innovation og netværk.

Om ABB

ABB (www.abb.com) er globalt førende inden for kraft- og automationsteknologier, der forbedrer ydeevnen inden for forsyning, industri, transport og infrastruktur med mindst mulig påvirkning af miljøet. ABB-koncernen opererer i ca. 100 lande og beskæftiger ca. 135,000 medarbejdere. I Danmark tæller ABB ca. 500 medarbejdere.

Om HH Ferries

HH Ferries Group (www.hhferriesgroup.com) ejer færgeruten mellem Helsingborg og Helsingør, som markedsføres under varemærket Scandlines Helsingborg-Helsingør. Med afgange hvert 15. minut og en rejsetid på 20 minutter transporterer Scandlines Helsingborg-Helsingør op til 50.000 passagerer og 9.000 biler samt 1.600 busser og lastbiler over Øresund hver dag. HH Ferries foretager 50.000 sejlture om året. Det er i alt en afstand, der svarer til ca. fem gange rundt om jordkloden.

 

For yderligere informatiom:

Mikael Kristensen: e-mail: michael.kristensen@dk.abb.com, tlf: 2935 8793

ABB A/S
Lautrupvang 8
2750 Ballerup
Ballerup Kommune
Danmark
CVR nummer: DK31371716
P nummer: 1002887225

Send til en kollega

0.047