23948sdkhjf

Jumbo Stillads øjner ny vækst

Hos Danmarks største producent af alu-stilladser er krisen brugt på at opdyrke nye markeder og på at optimere produktionen. Nu er man klar til at vokse på eksportmarkederne.
Flere års markant fremgang blev vendt til nedgang, da Jumbo Stillads – som mange andre i byggeriet – måtte se sig ramt af den lavkonjunktur, som har præget branchen siden begyndelsen af 2008.

Virksomhedens salg er i den mellemliggende periode faldet med 20-30 %, mens medarbejderstaben er skåret ned fra knap 60 til i dag 40-45 ansatte.

Nu er der imidlertid igen lys forude. Jumbo Stillads forventer en vækst i omsætningen på 8-10 % i dette regnskabsår, og ifølge direktør Karsten Skov Hansen er fremgangen et resultat af flere strategiske tiltag.

Lønsomhed er et nøgleord
Først og fremmest har Jumbo arbejdet hårdt på at øge effektiviteten og forbedre lønsomheden på sin fabrik i Kolding.

Det har man blandt andet gjort ved at investere i flere robotter til svejsning, og samtidig er der implementeret lean-metoder blandt folkene i produktionen. Alt sammen for at forbedre konkurrenceevnen i forhold til konkurrencen fra lavtlønslandene:

- Vi bor i et land, hvor lønniveauet er højt, så på det område vil vi altid være bagud på point i forhold til konkurrenter i Fjernøsten og Østeuropa. Det betyder, at vi skal slå dem på andre parametre som fx effektiv svejsning, høj kvalitetskontrol og optimering af indkøb. Vi skal konstant fokusere på at have et lavt omkostningsniveau og en lav dækningsgrad, forklarer Karsten Skov Hansen, som har været medejer i Jumbo i fem år og direktør siden marts 2006.

Krisen har lært os at kigge på andre ting
I Danmark sidder Jumbo på cirka 75 % af markedet for alu-stilladser, og derfor var det mærkbart, da byggeriet i begyndelsen af 2008 nærmest gik i stå.

Hos Jumbo ramte krisen ekstra hårdt, fordi virksomheden kort før krisens indtog havde udvidet produktionskapaciteten i Danmark med 200-300 %.

Kolding-fabrikken havde indtil da udelukkende produceret stilladser. Men i et forsøg på at udnytte den ledige kapacitet besluttede ledelsen sig for at udvikle et nyt koncept med alu-stiger målrettet de skandinaviske markeder:

- Vi har altid holdt os til det, vi har været gode til. Men krisen har lært os at kigge på andre ting, hvis vores kunder ønsker det, siger Karsten Skov Hansen.

Efter to års forberedelse blev det nye stige-koncept introduceret i foråret 2010 på samtlige af Jumbos markeder, og ifølge direktøren har modtagelsen været særdeles positiv.

Oprustning på salgssiden
Gennem hele krisen har Jumbo prioriteret sine salgsaktiviteter højt, og ledelsen har derfor løbende tilført nye ressourcer til afdelingen i en tid, hvor mange ellers har valgt at skære ned.

Det har gjort Kolding-virksomheden i stand til at opdyrke nye markeder ud fra filosofien; jo større markedsspredning, desto mindre risiko, når konjunkturerne falder.

I dag er Jumbo repræsenteret i 21 lande, og under krisen er det faktisk lykkedes at rykke frem og vinde nye markedsandele. Lidt paradoksalt måske, men ifølge Karsten Skov Hansen er det lettere at få importørerne i tale, når krisen kradser. De mangler ganske enkelt omsætning:

- Når alle løber i otte-taller, er det sværere at få foden inden for. Der er de mere tilbøjelige til at sige, at det kigger vi på, når vi får tid til det, forklarer Jumbo-direktøren.

Væksten kan komme i Sverige
På eksportsiden er Norge i dag Jumbos største marked, men i de kommende år rettes fokus mod Sverige, hvor der ventes kraftig vækst på markedet for stilladser:

- Det er på eksportmarkederne, at vi skal hente den store vækst i årene, der kommer. Blandt andet det svenske, hvor vi har stort fokus, så vi kan komme med, når det rykker, siger Karsten Skov Hansen.

Han betegner Sverige som ”et relativt fornuftigt marked”, men salget af stilladser er i dag ikke nær udbredt som i Danmark. Det skyldes ifølge Jumbo-direktøren, at den svenske byggebranche i overvejende grad lejer stilladser – præcis som man gjorde herhjemme før i tiden.

Meget peger dog i retning af, at kulturen er ved at ændre sig. Derfor forsøger Jumbo at præge udviklingen via aktiv markedsføring – bl.a. over for håndværksfirmaerne, som skal overbevises om, at det i mange tilfælde godt kan betale sig at eje frem for at leje.

Tager 6-7 år at nå op på 2007-niveau
Det igangværende regnskabsår – 2010/11 – løber frem til 30. juni næste år, og her forventer Jumbo en vækst i omsætningen på godt 10 % sammenlignet med 2009/10:

- Det kræver selvfølgelig at vi ikke får tre måneder med sne, som vi gjorde i år, bemærker Karsten Skov Hansen og fortsætter:

- Vi forventer en moderat, men fornuftig, vækst på det danske marked over de kommende år, men det tager nok 6-7 år, før vi igen er oppe på niveauet fra 2007, vurderer han.

Om Jumbo Stillads
Jumbos historie strækker sig tilbage til 1969, hvor virksomheden blev etableret som et lille liftfirma i københavnsområdet.

I 1983 grundlagde man så aktieselskabet Jumbo Stillads, som begyndte at producere stilladser fra egen fabrik i Kolding.

Siden er aktiviteterne udvidet kraftigt, og Jumbo råder i dag over 12.000 m² med fabrik, lager og administration under samme tag.

Fabrikken i Kolding står for en produktion, der svarer til cirka 65 % af Jumbos samlede omsætning. Resten er fordelt med 10 % fra andre leverandører og 25 % fra en fabrik i Kina, som Jumbo startede op for godt seks år siden. Fabrikken i Kina producerer hovedsageligt stålvarer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125