23948sdkhjf

Langt renoveringsprojekt i gang

Stationerne på strækningen mellem Esbjerg, Skjern og Herning får nu ombygget sporene.
Den 25. maj går Banedanmark i gang med at ombygge spor og sporskifter på stationsområder på jernbanen mellem Esbjerg, Skjern og Herning. Sporarbejdet står på i tre en halv måned i en række etaper, og når arbejdet er færdigt, får passagererne en bedre og mere robust bane.

Sporene på de syv stationer - Guldager, Varde, Ølgod, Tarm, Skjern, Borris og Kibæk – skal fornys hen over sommeren. De gamle skinner, sporskifter, træsveller og skærver bliver udskiftet, og der bliver etableret og fornyet dræn samt afvanding. Endelig fornys og justeres også 1 km spor på fri strækning nord for Varde og 1 km spor ind mod Skjern fra Borris-siden.

- Sporet og sporskifterne på de syv stationer er nedslidte og trænger til at blive udskiftet. Derfor lukker vi sporet, og benytter samtidig lejligheden til at få udført en række andre arbejder, så vi ikke skal tilbage og genere passagererne med unødigt meget vedligeholdelsesarbejde i de kommende år. Med arbejdet får de vestjyske passagerer en bedre og mere robust bane tilbage, siger projektleder Hanne E. Svendsen.

Samtidig med sporarbejdet renoveres 24 broer mellem Esbjerg og Skjern. Når togene begynder at køre på banen igen, vil der frem til begyndelsen af december være forskellige restarbejder på strækningen, men dette vil ikke påvirke togdriften.

Fakta
- Strækning: Esbjerg-Skjern-Herning (cirka 90 kilometer)
- Fornyelsesarbejdet foregår primært på stationerne i Guldager, Varde, Ølgod, Tarm, Skjern, Borris og Kibæk
- Udskiftning af 19 sporskifter, samt skinner og sveller, hvor de er i dårlig stand
- Ombygning og fornyelse af fem overkørsler
- Renovering af 24 broer
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078