23948sdkhjf

17 nye metrostationer er præsenteret

Designet af Cityringens 17 nye metrostationer bygger videre på velkendte linjer fra de eksisterende stationer, mens nye farver og materialer skal spejle byen under jorden.
Tilgængelighed, tryghed og kvalitet har været nøgleord i arbejdet med udformningen af Cityringens 17 nye metrostationer, der skal åbne i december 2018.

I dag blev sløret løftet for designet af stationerne, der byder passagererne velkommen med flere elevatorer, mindre stejle trapper og ny og moderne passagerinformation.

- Metrostationerne bliver nogle af Danmarks mest travle og befærdede stationer, og det stiller store krav til både funktionalitet og kvalitet. I arbejdet med udformningen af de nye stationer har vi derfor lagt vægt på, at det både skal være langtidsholdbart og kunne fungere i hverdagen. Passagerne skal også være tilfredse om 100 år, forklarer Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Metroselskabet.

De nye metrostationer følger det velkendte og prisbelønnede design fra de eksisterende stationer. Men som noget nyt skal flotte farver, spændende materialer og særlige detaljer give hver station sit særpræg. Dermed vil de flere end 200.000 daglige passagerer få nye oplevelser med på rejsen fra det spraglede Vesterbro til Frederiksstadens historiske islæt.

Eksempelvis vil metrostationen på Frederiksberg Allé få forskellige grønne nuancer som en hilsen til de mange smukke alléer i området, mens stationen ved Trianglen vil fortælle historien om en ofte propfyldt og pulserende bydel, når fodboldfans og musikentusiaster strømmer til Parkens mange arrangementer.

På Nørrebros Runddel er stationens vægge beklædt med håndlavede teglsten, hvor teglstensarbejderens håndaftryk træder tydeligt frem – som en markant arbejdersignatur, der passer godt til stationen i det gamle brokvarter. På København H, Østerport og Nørreport vil en varm og dyb rød farve signalere, at der her er mulighed for at skifte til S-tog. Den røde farve er derfor en hilsen til DSB og S-togene.

- Idéen er at trække byen med ned i metroen. Passagererne skal kunne følge med i, hvor de er på rejsen, og de skal have mulighed for at genkende deres lokale nabolag – også når de befinder sig under jorden. Vi giver den stramme, nordiske funktionalitet, der præger designet af de eksisterende metrostationer, et lille tvist med et mere farverigt og varieret udtryk, fortæller Henrik Plougmann Olsen.

Metroen i København er i forvejen et af de mest handikapvenlige, offentlige transportmidler, og dette hensyn er også vægtet højt i udformningen af stationerne på Cityringen. Hvis man eksempelvis sidder i kørestol, kan man tage metroen helt uden hjælp fra andre.
Med den nye metrolinje vil 85 procent af beboerne i København og på Frederiksberg få under 600 meter til en metro- eller S-togs-station.

Ny og moderne passagerinformation skal samtidig gøre det nemt for passagererne at orientere sig på de 17 nye stationer, som binder brokvarterne sammen med Indre By og Frederiksberg.

Med designet for de nye metrostationer på plads sendes opgaven med at etablere dem nu i udbud.

Læs mere om udformningen af alle metrostationerne
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109