23948sdkhjf

Mere end byggeri og materialer: Metroen skærer i udledningerne

Design og kontraktformer er sammen med materialevalg og byggemetoder med til at rykke ved klimaftrykket for fremtidige projekter på Københavns metro

Metroselskabet vil halvere klimaftrykket for fremtidige metroprojekter, når man sammenligner med de eksisterende. Hvis det skal lykkes, så handler det ikke kun om materialevalg og byggemetoder, men i høj grad også om design og kontraktformer.

- 70 pct. af en metrolinjes CO2-aftryk stammer fra anlægsarbejdet. Der er derfor meget at hente på det samlede klimaaftryk ved at sætte ind her, siger Jørn Neergaard Larsen, bestyrelsesformand for Metroselskabet, i en pressemeddelelse.

- Samtidig har Metroselskabets projekter en størrelse, hvor vi kan være med til at drive den bæredygtige udvikling i den danske bygge- og anlægsbranche fremad. Derfor er det også yderst tilfredsstillende, at Metroselskabet i projektet om forlængelse af M4 til Ydre Nordhavn allerede på dette tidlige planlægningsstadie har reduceret klimaaftrykket med 30 pct. ved hjælp af et ændret design, fortsætter han.

Bestyrelsesformanden peger også på, at de Metroselskabets tidligere erfaringer kan bruges til at nå målsætningen på en eventuelt kommende M5-linje mod Lynetteholm.

28 millioner bedre end ventet

Udtalelserne om fremtidige projekter kommer i forbindelse med, at Metroselskabet præsenterer tal for 2023.

Året bød på passagerrekorder med samlet mere end 120 mio. rejser, hvilet betød en passagertilvækst på mere end 10 pct. sammenlignet med 2022. Det var dog mindre end den oprindelige forventning om 130 mio. rejser i 2023. Afvigelsen skyldes ifølge Metroselskabet færre passagerer end forventet på linjerne M3 og M4, der åbnede i 2019 og 2020.

Passagertilvæksten og et lavere omkostningsniveau resulterede i et bedre resultat end forventet. Før af- og nedskrivninger lød det på 108 mio. kr., hvilket er 28 mio. kr. bedre end oprindelig budgetteret for 2023 og 67 mio. kr. bedre end resultatet for 2022

Ny strækning

Nu ser Metroselskabets folk frem til, at M4-strækningen fra Københavns Hovedbanegård mod syd åbner i sommeren 2024.

Forlængelsen af M4 i sydlig retning har fem nye stationer til det nye kollektive knudepunkt København Syd, tidligere Ny Ellebjerg Station, hvor metroen vil møde regional- og fjerntog og flere S-togslinjer.

Den nye metrostrækning bliver 4,5 km lang og forventes at blive brugt af cirka 9 mio. passagerer om året i 2030.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14