23948sdkhjf

Mange el-installatører tjener for få penge

Installatørbranchen havde i 2012 en relativ lav overskudsgrad på 3,4. Det viser installatøranalysen, som er udarbejdet af Deloitte og brancheorganisationen Tekniq.
- Den lave overskudsgrad viser, at indtjeningen blandt rigtigt mange el-og vvs-installatører er meget sårbar. Hvis disse virksomheder skal kunne løse deres opgaver i fremtiden, kræver det et bedre økonomisk rygstød. Det vil for nogle af dem sige, at de skal være bedre til at sige nej til de opgaver, hvor risikoen er for stor, siger Bo Neville, udviklingschef i Tekniq, i en pressemeddelelse.

Selvom det gennemsnitlige resultat før renter pr. ansat steg fra 29.000 kr. i 2011 til 35.000 sidste år, er indtjeningsniveauet for mange installatører stadig meget lavt.

- Det går bedre, men der skal ikke så meget til før, det går galt for mange virksomheder. De skal virkelig være fokuserede på at drive en god forretning, siger partner i Deloitte, Bo Odgaard.

Højere timepriser vil være fornuftigt
El-installationsvirksomheder har historisk set realiseret et marginalt dårligere primært resultat pr. ansat end VVS-virksomheder. Dette har ændret sig siden 2010, og nu realiserer el-installatørerne et højere resultat pr. ansat end VVS-installatørerne, hvilket i 2012 særligt skyldes to store underskud blandt VVS-virksomhederne.

Branchens generelle tilstand dækker over store forskelle. De store virksomheder har det sværest. Men omvendt har den bedste fjerdedel af branchen orden i penalhuset; de ved, hvad de tjener penge på, de har effektive medarbejdere og gode rutiner og deres gennemsnitlige indtjening pr. ansat var på over 140.000 kr.

- Mange virksomheder tager for lidt i timen i forhold til de omkostninger, der er ved at drive en installatørvirksomhed. Det fornuftige vil være, at installatørerne gradvist hæver timeprisen, så den i højere grad afspejler de omkostninger, der er ved at drive deres virksomhed, siger Bo Odgaard.

- Heldigvis har en del virksomheder været gode til at tilpasse sig de nye markedsvilkår, og de vinder terræn. Men der er også en række virksomheder, som har oplevet store tab på enkelte kunder, og som derfor har tabt terræn, siger Bo Neville.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156