23948sdkhjf

Flot vækst i byggevareeksporten

I tredje kvartal er salget af danske byggevarer til udlandet vokset med 12 procent. Alene eksporten til Tyskland er steget med 35 procent i forhold til året før.
Minus er begyndt at vende til plus, og eksportører af danske byggevarer er igen begyndt at smile.

Set over de sidste 12 måneder er eksporten af byggevarer faldet med to procent i forhold til samme tidspunkt sidste år, men tredje kvartal har været langt mere positivt med en vækst på 12 procent. Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri.

- Vi har et stykke tid set, at der begyndte at ske noget på det tyske marked, og nu håber vi bare på, at vi kan bide os godt fast. Virksomhederne skal blive ved med at fokusere på Tyskland og forsat være helt fremme med salgstiltag og rekruttering af importører, siger Per Thomas Dahl, branchedirektør for Danske Byggematerialer i Dansk Byggeri.

Vil have dansk jern og stål
Det er blandt andet jern og stål til store bygge- og anlægsprojekter, der sælger i øjeblikket. Det gælder også i Storbritannien, hvor eksporten de sidste tre måneder er steget med 7,5 procent.

- Det har ellers længe set skidt ud i Storbritannien, så det bliver spændende at se, om opsvinget også er der om tre måneder, når vi er færdige med næste kvartal, siger Per Thomas Dahl.

Solen skinner også i Norge og Sverige, hvor der det seneste kvartal er set en vækst på 7,5 procent.

- Vi har ikke tidligere set så stor en eksport af byggevarer til fx Norge. Det er mange forskellige former for byggevarer, de efterspørger, og der er godt gang i byggeriet hos vores norske naboer, så det er meget positivt, siger Per Thomas Dahl.

Champagnepropper eller ketchupeffekt?
På årsbasis gav september måned alene en vækst på imponerende 28 procent, men man skal være varsom med at konkludere for voldsomt på én måneds tal, anfører Dansk Byggeri. Trods de flotte vækstrater er det endnu for tidligt at sige, om væksten er kommet for at blive, eller om der blot er tale om en slags ketchup-effekt.

- Det er her op til vinteren, at de sidste byggematerialer skal leveres og monteres, og det skifter lidt, om det er i september, eller oktober, at det store ’efterårsryk’ ligger. Dertil kommer, at nærmarkederne, der aftager langt over halvdelen af den danske byggevareeksport (6,4 mia. kroner), havde en meget sløj start på året, netop grundet en lang vinter. Så måske er der snarere tale om slags ketchup-effekt. Tiden må vise, om væksten denne gang er kommet på længere visit, lyder vurderingen fra Dansk Byggeri.

Artiklen er en del af temaet Branchetal.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063