23948sdkhjf

Aarsleff skal grave ved Rødbyhavn

Per Aarsleff A/S har vundet udbuddet af den byggegrube, der skal danne fundamentet for den nye Strandholm Pumpestation ved Rødbyhavn.
Endnu et anlægsarbejde, der skal forberede området ved Rødbyhavn til den kommende Femern-tunnel, sættes i gang lige efter påske. Entreprenørkoncernen Per Aarsleff A/S har netop vundet udbuddet for Femern A/S med at etablere gruben til den nye Strandholm Pumpestation.

- Vi har i udbuddet lagt vægt på at finde en entreprenør, der kan udføre arbejdet på den bedste måde i forhold til miljøledelse, kvalitet og arbejdsplan, fordi byggegruben er specialistarbejde, siger Henrik Christensen, kontraktdirektør i Femern A/S.

Den nye pumpestation skal opføres for at sikre afvanding af de lavtliggende områder ved Rødbyhavn, fordi Femern A/S skal anlægge tunnelelementfabrik på det areal, hvor den gamle pumpestation ligger.

Byggegruben skal være 13 gange 22 meter bred og 6-7 meter dyb. Der skal rammes lange spuns og stålprofiler ned rundt om hele byggegruben, inden der graves. For at holde jord og vand ude og for at ramme byggegruben ind. Arbejdet skal igangsættes efter påske og være færdigt omkring sommerferien.

- Per Aarsleff A/S har i deres tilbud beskrevet, hvordan de vil håndtere opgaven i forhold til miljøledelse, kvalitet og arbejdets udførelse, og det er disse metoder, vi er meget tilfredse med. Nu skal de så aflevere deres endelige og detaljerede planlægning inden for de tre felter inden arbejdets opstart, så vi kan godkende dem. Og så skal de gå i gang med selve arbejdet i uge 18, siger Henrik Christensen.

Femern A/S har som erklæret mål at indføje sociale klausuler i alle kontrakter, hvor det giver mening. Derfor er der selvfølgelig også et krav om lærlinge på opgaven med byggegruben. Og Per Aarsleff A/S skal aflevere en elevplan.

Pumperne til pumpestationen er i øvrigt også allerede sendt i udbud. Hvem der vinder opgaven, afgøres snart. Selve byggeriet af pumpestationen sendes i udbud senere på året.

FAKTA:
Femern A/S er det statsejede selskab, der står for projekteringen og byggeriet af den 18 kilometer lange Femern tunnel mellem Rødbyhavn og Puttgarden, der står færdig i 2021. Byggeriet af tunnelen er planlagt til at gå i gang i 2015, når anlægsloven forventes vedtaget.

En del af de fremrykkede aktiviteter, som Femern A/S også står for, er allerede sat fysisk i gang. Aktiviteterne går ud på at forberede området omkring Rødbyhavn til anlægsarbejdet med etableringen af tunnelen og portalen.

Derfor etableres der nu nye og forbedrede veje og cykelstier, forsyning af el, vand og kloakering opgraderes, en ny pumpestation til afvanding af lavtliggende områder ved Rødbyhavn bygges, et gammelt fiskeopdræt er blevet revet ned, miljøundersøgelser, arkæologisk afklaring og etablering af erstatningsnatur er igangsat.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126