23948sdkhjf

Hoffmann-direktør: "Vi skal gennem Rockwool-laget"

Alle skal føle ejerskab over en virksomheds strategi, mener Torben Bjørk Nielsen, som formentlig opdagede sin største kæphest på en fodboldbane i Lyngby.
Det krævede seks samtaler, før Jørgen Huno Rasmussen i sin tid fik overtalt Torben Bjørk Nielsen til at forlade NCC til fordel for en stilling hos Hoffmann, hvor navnkundige Huno Rasmussen dengang selv var koncerndirektør.

Torben Bjørk Nielsen er nemlig ikke typen, der lader sit liv styre af karriereplanlagte mål, og det ser han kun som en positiv ting.

- Jeg har været så heldig i min karriere, at jeg aldrig har tænkt, at jeg gerne ville gøre sådan og sådan. Der er altid kommet nogen til mig inden og sagt, at nu skal du prøve det her eller have ansvar her. Og så er man faktisk heldig, for det betyder jo, at der er nogen, som har set, at man har et talent, siger Torben Bjørk Nielsen fra det rummelige Hoffmann-hovedkontor i Glostrup.

Skal gennem Rockwool-laget
Her rykkede han ind, da Jørgen Huno Rasmussen for godt 10 år siden forlod posten som administrerende direktør for den traditionsrige entreprenørvirksomhed til fordel for en stilling som koncernchef for FLSmidth & Co.

Bestyrelsesformanden for den norske Veidekke-koncern, der siden 2000 har ejet Hoffmann, pegede på Torben Bjørk Nielsen som den rette til at fortsætte i spidsen for Glostrup-virksomheden, og selv om udnævnelsen til administrerende direktør altså kom lidt pludseligt, har ingen af parterne siden haft grund til at fortryde.

Efter i mange år at have opereret med en indtjeningsgrad på bare 1-2 procent, satte Hoffmann sig i 2009 det mål, at virksomheden i forbindelse med Strategi 2015 skulle nå op på fem procent. Målet blev dog allerede realiseret i 2013, og det skyldes især et grundigt forarbejde og en forbilledlig holdånd, mener Torben Bjørk Nielsen.

- Det er ikke kun ledelsen, der ejer strategien. Hvis det var sådan, ville vi på et tidspunkt nå til et ”Rockwool-lag”, hvor det bliver svært at trænge igennem. Det er der, hvor der altid sidder nogen og dukker hovedet, mens de tænker, at det nok går over igen. Strategien her kommer nede fra som en bottom-up-proces, og det gør, at der er en enorm ejerskabsfornemmelse for strategien her i virksomheden, forklarer Torben Bjørk Nielsen om det arbejde, der altså tog sin begyndelse i 2009.

”Vi var afsløret!”
I årene inden da havde krisen gjort, at Torben Bjørk Nielsen følte et behov for at gå forrest og markere sig som vejvisende leder af virksomheden. Men efterhånden som krisen stilnede af, blev behovet for inddragelse af andre parter mere eksplicit.

Hoffmann-ledelsen brugte derfor et år på at udarbejde den nye strategi, som blandt andet involverede indsamling af 5.000 forskellige udsagn fra alt fra ansatte til kunder og samarbejdspartnere. Det endte med at være et langt mere overkommeligt analysearbejde end forventet.

- Svarene viste stort set alle sammen det samme. Vi var afsløret, lyder det med et smil fra Torben Bjørk Nielsen, som herefter brugte besvarelserne til at udforme Hoffmanns rygrad, som den dag i dag er helt gennemgående for alt, hvad der foregår i og omkring virksomheden.

Opdagede kæphest på fodboldbane i Lyngby
Resultatet kan altså aflæses i årsregnskabet for 2013, hvor Hoffmann i øvrigt blot kunne notere sig én arbejdsulykke med fravær til følge.

- Der er nogle ting, vi er benhårde omkring. Vi vil have styr på økonomien hele tiden, så det skal indrapporteres hver måned. Og vi vil ikke have nogen arbejdsulykker. Det er vi meget stringente omkring, siger Torben Bjørk Nielsen om et par af sine kæpheste, som i øvrigt er i fuld overensstemmelse med det menneskesyn, der præger Hoffmanns norske moderselskab i form af Veidekke-koncernen.

Men den måske allerstørste kæphest er samarbejde, som er et ord, der konstant dukker op i forskellige forklædninger under en samtale med Hoffmann-direktøren. Årsagen hertil skal måske findes på et par fodboldbaner i Lyngby.

- Hvis man var en god Virum-dreng, spillede man fodbold om sommeren og håndbold om vinteren. Så det gjorde jeg selvfølgelig også. På et tidspunkt ville jeg prøve lykken som fodboldspiller i Lyngby, og da kan jeg huske det her med, at man skulle spille hinanden bedre. Hvis man havde en holdkammerat, der ikke var så hurtig, skulle man ikke spille en lang bold, men derimod spille den op i fødderne på ham. Det tror jeg på. At man kan have en grundlæggende spillestil at falde tilbage på, og at man skal spille hinanden bedre, siger Torben Bjørk Nielsen

Forskel på at involvere og informere
Dermed er vi tilbage ved ”Rockwool-laget”, som Torben Bjørk Nielsen for alt i verden vil undgå. Derfor bliver han også helt glad indeni, når han hører om Hoffmann-elektrikeren, som kører sin bil på værksted og ender med at sælge nye lamper til hele værkstedet.

Og derfor glæder det Torben Bjørk Nielsen, at godt halvdelen af de ansatte i Hoffmann har taget imod det årlige tilbud om at købe medarbejderaktier til nedsat pris.

Fordi:

- Der er en kæmpe forskel på at informere og at involvere. Det skal man huske på, og vi synes altså, at der går en masse viden tabt, hvis man undlader at involvere folk. Vi har valgt at satse på en skandinavisk spillestil, hvor vi tror på, at det giver commitment og motivation, hvis vi involverer folk mere.

Glad for at havne i byggebranchen
Torben Bjørk Nielsen siger derfor også lige ud, at Hoffmann gerne fisker de mest engagerede og talentfulde praktikanter og lærlinge, så man kan indpode den særlige tankegang i dem fra starten. Til gengæld betaler Glostrup-entreprenøren også gerne den pris, som arbejdskraften herhjemme koster.

- Vi har ikke ansat udenlandsk arbejdskraft, og vi har valgt ikke bare at gå efter den billigste tømrer. Men den tømrer, vi har ansat, skal være mere effektiv end de andre, og det bliver han kun ved, at vi lytter til hans idéer, for det er trods alt ham, der står ude på byggepladsen hver dag. Lytter vi på ham, er han topmotiveret og så bruger han ikke en masse spildtid på eksempelvis at hente materialer, lyder logikken fra Hoffmann-direktøren, som altså i dag har beklædt posten i mere end 10 år.

Og selv om det tog seks samtaler og senere en ydre omstændighed at havne på posten, fortryder Torben Bjørk Nielsen intet.

- Det mest fascinerende ved den her branche er, at det er people’s business . Projekter til flere hundrede millioner kroner er jo i virkeligheden store virksomheder, som man skal have til at fungere fra dag et. Jeg synes, det er et privilegium at have at gøre med mennesker fra alle mulige samfundslag, som man har det i byggebranchen, der spænder så bredt. At få det til at spille sammen, er virkelig spændende, så jeg er meget glad for, jeg havnede i byggebranchen, konstaterer han med et smil.

Artiklen er en del af temaet Topchef i tale.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125