23948sdkhjf

Nyt website skal bygge bro mellem rådgivere og boligforeninger

Rådgivningsvirksomheden Nueva har i samarbejde med Lejerbo udarbejdet en ny hjemmeside, der vil klæde beboerrepræsentanter i almene boligafdelinger på til at tackle renoveringssager.
Der er gang i renoveringen af de almene boliger. Godt 35 milliarder kroner vil der blive bygget for frem til 2016, men desværre kan der indimellem gå skår i glæden, når renoveringen skal i gang.

Beboerne kan have svært ved at forstå arkitektens og ingeniørens forslag, mens rådgiverne har svært ved at tage det seriøst, når beboerne langt inde i byggeprocessen stadig diskuterer vinduer.

- Vi møder ofte beboere, som tror, at vi bare skal løfte røret og ringe til en tømrer, der kan skifte vinduer og tag. En murer, der kan lave væggene. Og så lige et køkkenfirma, der kan udskifte køkkenerne. Men renoveringsprocesserne er jo komplicerede og ofte svære at håndtere, fordi de involverer mange forskellige interessenter og en stram økonomi, fortæller chefkonsulent i Lejerbo Jakob Bøjen.

Bedre samarbejde – bedre renoveringer
For at undgå de mange frustrationer har rådgivningsvirksomheden Nueva i samarbejde med Lejerbo udarbejdet hjemmesiden www.byggeven.org , der skal gøre det lettere for beboerrepræsentanter at forstå, hvordan en renoveringssag foregår.

Hjemmesiden er støttet af Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter og guider beboerne igennem de forskellige faser i en byggesag. Håbet er, at den nye hjemmeside munder ud i bedre byggesager og i sidste ende bedre renoveringer:

- De beboere, som engagerer sig i en renoveringssag, har jo ikke en byggeteknisk uddannelse. De har ikke en forståelse for, at der undervejs i en byggesag bliver truffet nogle beslutninger, som udelukker andre ting. Og så er det jo drønærgerligt, hvis man kommer i tanke om, at det kunne være godt at få en bedre belysning i afdelingen, hvis pengene allerede er brugt. Samtidig er det ikke alting, man som beboer kan få indflydelse på, fordi det i sidste ende er boligorganisationen, som hæfter økonomisk og juridisk for projektet. Med hjemmesiden får beboerne en bedre forståelse for, hvad de kan påvirke i projektet og hvornår, fortæller Caroline Beck fra Nueva.

Også rådgivere kan få glæde af www.byggeven.org , som er blevet til efter interviews med beboere, rådgivere og projektledere i Lejerbo.

- Hjemmesiden kan hjælpe arkitekter eller ingeniører med at se tingene fra beboernes perspektiv. Ofte er det meget små ting, som kan forbedre kommunikationen markant. Fx kan man tage materialeprøver med til beboermøder eller komme med tre forslag til en altan i stedet for kun en. Det er ting, som gør det lettere for beboerne at træffe et valg, siger Caroline Beck.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094