23948sdkhjf

Femern har tre nye kontrakter på plads

Arkil, MSE og C. Holbøll & Sønner er tildelt opgaver som led i de forberedende arbejder til det store tunnel-projekt.
Femern A/S har netop skrevet under på kontrakter med tre forskellige entreprenører som en del af de fremrykkede aktiviteter, der skal forberede Rødbyhavn til anlægsarbejdet med Femern-tunnelen.

C. Holbøll & Sønner A/S fra Næstved har fået tildelt opgaven med etableringen af en vej med cykelsti (Forlagt Strandholmsvej Nord). Arkil A/S fra Greve med hovedkontor i Haderslev har vundet opgaven med en ledningskorridor under den fremtidige linjeføring for motorvejen til og fra tunnelen (Ledningskorridor Nord), mens MSE A/S fra Nørre Alslev har vundet opgaven med en anden ledningskorridor (Ledningskorridor Syd).

- Opgaven med Forlagt Strandholmsvej var tidligere en del af et større vejudbud, men da arkæologerne ved deres forundersøgelser fandt noget, der skulle undersøges nærmere på en del af arealet, besluttede vi os for at dele vejstykket op i flere entrepriser for at sikre os, at arbejdet ikke kom til at stå stille, forklarer kontraktdirektør i Femern A/S, Henrik Christensen.

- At vi derfor nu sætter gang i Forlagt Strandholmsvej Nord og først udbyder og igangsætter opgaverne med de resterende vejstykker, når arkæologerne er færdige, sikrer således en fortsat robust tidsplan for de fremrykkede aktiviteter, siger han.

Brikker falder på plads
Forlagt Strandholmsvej bliver adgangsvej til den fremtidige camp ved tunnelelementfabrikken og skal samtidig i byggefasen sikre adgang til den nye pumpestation, som Femern anlægger for at sikre afvanding af markerne. Ifølge Henrik Christensen er de to nye ledningskorridorer væsentlige brikker i opgraderingen af forsyning af el, vand og kloak til hele området ved Rødbyhavn – hvilket kommer både tunnelelementfabrik, camp og de lokale borgere til gode. Alle tre anlægsarbejder går i gang nu og skal være færdige inden jul.

-Vi har nu været i gang med de fremrykkede aktiviteter i et års tid, og det er godt at se, at arbejdet kører helt planmæssigt, og at flere og flere brikker falder på plads, siger Henrik Christensen.

Byggegruben til den nye pumpestation og to andre veje er blevet færdige, mens de resterende vejstykker med cykelsti enten er ude for tilbudsregning eller under projektering. Flere vejstykker, stibroer over motorvej og jernbane og selve pumpestationen og pumperne er andre opgaver, som sættes i gang hen over efteråret og vinteren.

FAKTA:
Femern A/S er det statsejede selskab, der står for projekteringen og byggeriet af den 18 kilometer lange Femern tunnel mellem Rødbyhavn og Puttgarden, der står færdig i 2021. Byggeriet af tunnelen er planlagt til at gå i gang i 2015, når anlægsloven forventes vedtaget.

De fremrykkede aktiviteter, som allerede er sat i gang, går ud på at forberede området omkring Rødbyhavn til anlægsarbejdet med etableringen af tunnelen og portalen. Der etableres derfor nu nye og forbedrede veje og cykelstier, forsyning af el, vand og kloakering opgraderes, en ny pumpestation bygges, miljøundersøgelser, arkæologisk afklaring og etablering af erstatningsnatur er igangsat.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094