23948sdkhjf

Fra -30,5 til +4,5 millioner på tre år

En kulturforandring har skabt grundlag for et markant løft i indtjeningen hos Pitzner – vel at mærke uden at øge omsætningen.
Udlejningsbranchen har været presset siden 2008 – først af stor overkapacitet og siden af et prisniveau, der ikke følger de normale regler for udbud og efterspørgsel. Priserne er ganske enkelt ikke fulgt med efterspørgslen op de seneste par år – og der er stadig meget lang vej til prisniveauet i 2008.

I dette vanskelige marked er det alligevel lykkedes Pitzner, at skabe sorte tal på bundlinjen. I 2013 tjente firmaet over 4,5 millioner kr. før skat, og i år tyder alt på et endnu bedre resultat efter et stærkt halvår, selv om der ikke er vækst i omsætningen.

- Det er lykkedes os at få skabt en kultur i firmaet, hvor der er stærk fokus på kunderne og effektivitetsforbedringer overalt i virksomheden. Vi har effektiviseret ikke ved at få alle til at løbe hurtigere, men i høj grad ved at uddanne og give medarbejderne et kompetenceløft. Det har ført til, at hver enkelt tager et langt større ansvar for at effektivisere sit eget arbejde, fortæller administrerende direktør Ole Wamsler.

- Vi er lykkedes med en stærk involvering af medarbejderne og gennem stor åbenhed i processen. Vi har fået en række systemer og redskaber til at følge den enkeltes indsats meget tæt, og i kraft af opkvalificering og fordeling af ansvar er det ikke blevet kontrolredskaber, men redskaber, som den enkelte tager til sig og bruger for at forbedre sin egen indsats. Alle vil jo gerne gøre det bedst mulige stykke arbejde både for sin egen skyld og i sidste ende for at bevare og udvikle arbejdspladsen.

”Fra kunstart til pølsefabrik”
- Vi har redefineret os selv, og det har været en hård proces, fortsætter Ole Wamsler og forklarer, at omstillingen tog sin begyndelse umiddelbart efter hans egen tiltrædelse som direktør i slutningen af 2010.

Dengang så Pitzner sig selv som en servicevirksomhed. Det er man stadig udadtil, men indadtil er man i højere grad en produktionsvirksomhed, hvor det er vitalt at kunne måle og veje de enkelte processer for at kunne forbedre dem.

- Vi er gået fra, at udlejning er en kunstart, til at vi nu er en ’pølsefabrik’ – men på den gode måde. Vi har et produktionsapparat – som stadig kan, og skal blive, endnu bedre. Og vi har i de seneste tre år haft en produktivitetsfremgang, der har været voldsom, samtidig med at kvaliteten er steget. Det kan tydeligt måles hos vore kunder, der har en leverandør, der er langt skarpere i sine leverancer, projekter, rådgivning mv. – og det måles også tydeligt hos vores medarbejdere, der på trods af hård omstilling har en stærkt stigende medarbejdertilfredshed. Det mærker vores kunder også tydeligt gennem en større stolthed og øget engagement, fortæller Ole Wamsler.

Det handler om intelligent effektivitet
I dag kan Pitzner måle på 80 % af sine processer, og samtlige medarbejderes rolle er fuldstændig forandret i forhold til 2008, hvor de, med Ole Wamslers ord, ” bare udleverede grej til de kunder, der ringede eller mødte op ”.

- Den tid vender ikke tilbage, og vi vender heller ikke tilbage til prisniveauet før 2008. Derfor skal vi gøre noget andet i dag, fastslår han.

- Det handler om effektivitet i alle afskygninger, og det skal være intelligent effektivitet. Vi omsætter i dag det samme med 135 medarbejdere, som vi tidligere omsatte med flere end 155 medarbejdere – men vigtigst af alt har vi et resultat før skat i 2014 på + 4,5 mio. kr. med de 135 medarbejdere mod et resultat før skat i 2010 på – 30,5 mio. kr. med 155 medarbejdere.

Han forventer, at Pitzner i 2015 kommer til at øge omsætningen og samtidig øge bundlinjeresultatet yderligere.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141