København får ny bro til over 100 millioner
En cykel- og gangbro skal forbinde Bryghus-grunden ved Vester Voldgade og Langebrogade på Amagersiden. Prækvalifikation til indbudt, international projektkonkurrence igangsættes nu.
Broprojektet gennemføres i et samarbejde mellem Realdania og Københavns Kommune. Broen skænkes af Realdania som en gave for at udvikle de rekreative kvaliteter og tilgængeligheden i den centrale del af Københavns Havn.
Tidsplan
- Realdania vil gerne bidrage til at udvikle tilgængeligheden og de rekreative kvaliteter langs med og på tværs af havnen, tæt ved Langebro og vores projekt på Bryghusgrunden. Ved at etablere en cykel- og gangbro får vi samtidig de bløde trafikanter ned i øjenhøjde med byen og vandet. Projektet ligger naturligt i forlængelse af Realdanias formål om at skabe livskvalitet gennem det byggede miljø – i dette tilfælde ved at bidrage til udviklingen af nye forbindelser på langs og på tværs af København, siger Jesper Nygård, adm. direktør i Realdania.
Primo oktober 2014: | Prækvalifikationen forventes afsluttet |
Februar/marts 2015: | Projektkonkurrence ventes afsluttet |
2016: | Byggearbejder forventes påbegyndt |
2018: | Projektet forventes færdigt og afleveret |
Ved broens vestlige ende, ud for Vester Voldgade, ligger Realdanias store projekt på Bryghusgrunden. Det står færdigt i 2017. Ud over husets kulturelle tilbud, omlægges området til rekreativ havnefront i tæt sammenhæng med ”Bølgen” samt Søren Kierkegaards Plads ved Den Sorte Diamant. Her kommer nye byrum, anløbsmulighed og bedre adgang til vandet. Den nye bro vil være med til at skabe liv og færden i området og bidrage aktivt til bylivet.
Den samlede anlægsudgift, inklusiv forunderøgelser, rådgiverhonorar mm. forventes at udgøre 12-16 mio. EUR (ex. moms).
Realdania Byg A/S, der på vegne af Realdania står for byggesagen, inviterer nu til prækvalifikation, der bliver første del af en privat projektkonkurrence om design af broprojektet og landanlæggene på begge sider. Op til fem deltagerteams bliver inviteret til den egentlige projektkonkurrence.
Broen bliver en del af Det Grønne Cykelrutenet og ”Havneruten”. Udviklingen bliver fremskyndet i området, fordi broen både skaber bedre vilkår for fodgængere og cyklister samt bringer byen og havnen tættere på hinanden. Broen ligger hvor den oprindelige Langebro lå fra slutningen af 1600-tallet og indtil begyndelsen af 1900-tallet. Det giver samtidig mulighed for en rekreativ, grøn og historisk forbindelse, der strækker sig fra Ørstedsparken via Vester Voldgade til Christianshavns Voldanlæg og videre ud til Holmen.