23948sdkhjf

Tilbudsomkostningerne skal reduceres

KLUMME: De udførende spilder over 4 mia. kr. på tilbudsgivning hvert år. Unægteligt et stort beløb, som bestemt bør interessere dem, der skal betale det hele; nemlig byggeriets kunder – bygherrerne, skriver direktør Michael H. Nielsen fra Dansk Byggeri i dagens klumme.
Vi nikkede anerkendende i Dansk Byggeri, da Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) for nogle dage siden endelig satte fokus på rådgivernes tilbudsomkostninger. Dels fordi Dansk Byggeri flere gange har peget på de mange penge, som de udførende bruger på at udarbejde tilbud på opgaver. Dels fordi vi håber, at bevidstheden om de høje tilbudsomkostninger hos bygherrens rådgiver kan være med til at ændre den ukritiske jagt på lave tilbud, uden skelen til omkostningerne herved.

FRI har opgjort rådgivernes tilbudsomkostninger til at udgøre 2 til 3 pct. af omsætningen eller omkring 500 mio. kr. årligt. Unægtelig et højt beløb – der dog blegner, når vi i Dansk Byggeri gør de udførendes tilbudsomkostninger op. I 2012 gennemførte Dansk Byggeri, blandt andet i samarbejde med Bygningsstyrelsen, en analyse af potentialet ved digitalt udbud med tilgængelige mængder, som de udførende kunne arbejde videre med i deres tilbudsproces. I analysen blev det kortlagt, at de udførendes tilbudsomkostninger udgør godt 5 pct. af omsætningen, svarende til mere end 6 milliarder kroner årligt.

Ser vi på, hvor mange af de afgivne tilbud der resulterer i ordrer, så kan de rådgivende ingeniører, ifølge deres egne oplysninger, bryste sig af, at hvert andet tilbud resulterer i ordrer. For de udførende ser det langt mere tungt ud. Her skal der gives fem tilbud, før der er en ordre i hus. Dermed kan de udførende opgøre deres spildtid ved tilbudsgivning til over 4 mia. kr. årligt. Unægteligt et stort beløb, som bestemt bør interessere dem, der skal betale det hele - nemlig byggeriets kunder – bygherrerne.

Og det er præcist derfor, at debatten om tilbudsomkostninger og den måde vi indhenter tilbud på, er relevant i forhold til hele byggeriets omkostningsniveau og hermed byggeriets produktivitet.

FRI har selv givet en række gode bud på, hvorledes tilbudsomkostningerne kan reduceres, uden at det går ud over konkurrencen. Dansk Byggeri har peget på, at hvis bygherrerne og deres rådgivere udnytter mulighederne i de digitale værktøjer og leverer udbud med mængder, så de udførende og materialeleverandørerne slipper for den tidskrævende opmåling, så kan der opnås besparelser i tilbudsprocessen på godt 2 pct. af omsætningen eller en årlig besparelse på 2,5 mia. kr.

Der er også andre gode måder. Fx at anvende de værktøjer som byggeriets parter i fællesskab har udviklet i regi af Værdibyg. Her er gode praktiske vejledninger i effektiv prækvalifikation, vejledninger om tidlig inddragelse af de udførende i tilbudsprocessen og vejledning om kvalitet som tildelingskriterium.

Så ros til FRI for at melde sig under fanerne til en debat om, hvordan vi kan gøre det lidt nemmere for hinanden. Hvordan vi gør tilbudsprocessen knap så økonomisk belastende, men også en debat om at sikre, at de omkostninger, der indgår ved tilbudsgivning, bruges til at optimere byggeriets produkter og processer. Kan der skabes en bred anerkendelse af dette, vil byggeriet for alvor betræde nye veje, hvor kvalitet og produktivitet går hånd i hånd. Og sidst men ikke mindst, så handler det også om, hvorvidt der er vilje hertil hos byggeriets kunder – bygherrerne.
Kommenter artiklen (4)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096