23948sdkhjf

Tre konsortier konkurrerer om Femern-strøm

For at sikre strømforsyningen til Femern-tunnelen skal der bygges transformerstationer på en måde, som ikke er set før i Danmark. Tre konsortier er netop prækvalificeret til opgaven.
Den 18 km lange Femern-tunnel med elektrisk togdrift og en fuldt oplyst vejtunnel kræver sikkerhed for en konstant strømforsyning. Derfor får tunnelen sin egen, store transformerstation ved Rødbyhavn.

Transformerstationen skal levere energi svarende til et årligt elforbrug på i alt 60 gigawatt-timer (GWh) til Femern-tunnelen. Hvilket omtrent svarer til forbruget i en større provinsby med 10.000 husstande - eller Maribo og Sakskøbing til sammen. Dens samlede effekt bliver på omkring 120 MW. Arealmæssigt vil den optage et område på 20.000 kvadratmeter svarende til knap tre fodboldbaner af samme størrelse som Parken i København.

Femern A/S har netop prækvalificeret tre konsortier til at byde på at anlægge transformerstationen: det danske Bravida Danmark A/S, det dansk-franske Siemens A/S og Cegelec Mobility samt Elektrobudowa SA fra Polen.

De tre konsortier skal nu udarbejde tekniske bud på kontrakterne efter samme model som for de øvrige store kontrakter på tunnel-projektet og derefter gennem endnu en runde, hvor priserne er inkluderet. Femern A/S forventer at modtage de endelige tilbud på transformatorstationen i slutningen af 2015, og kontrakterne ventes underskrevet i 2016.

Nyt i Danmark
Anlægget byder på spændende men velafprøvet teknologi og konstruktionsmetoder, som nu introduceres i Danmark for første gang. Blandt andet skal det klimasikres, så det ikke risikerer at blive oversvømmet ved stormflod på det lavtliggende Lolland. Det skal ske ved hjælp af en spunsvæg, som rammes ned i jorden og kommer til at danne et fire meter højt og vandtæt hegn hele vejen rundt om transformerstationen.

Desuden skal det sikres, at det store højspændingsanlæg ikke forstyrrer omgivelserne i tyndt befolkede områder. For eksempel ved at påvirke tog på vej til og fra tunnelen. Hvis der ikke tages effektivt højde for elektronisk ’støj’ i form af elektromagnetisk udstråling, kan det i værste fald betyde, at strømmen slås ud, eller mobiltelefoner går ned. Det imødegås ved at anvende ny teknologi i form af effektelektronik, der i forvejen benyttes i en række lande med elektrificerede jernbaner.

- Den her måde at bygge transformerstationer på er ikke set før i Danmark. Vi indfører en omfattende sikkerhed i forhold til både klimaforandringer og elektromagnetisk støj, som er baseret på velafprøvet teknologi, som i dag anvendes mange steder i verden, fortæller Johnny Restrup-Sørensen, kontraktdirektør i Femern A/S.

Det er de elektriske tog, der kommer til at sluge størstedelen af strømmen fra transformatorstationen. Ifølge prognoserne ventes op mod 120 tog med gods og passagerer at køre gennem tunnelen hvert døgn. Og det er her, elektronikken skal hindre forstyrrelser.

Transformerstationen skal også sikre strøm til alt det tekniske udstyr i tunnelen som lys, pumper og ventilation. Det sørger en anden del af den for.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109