23948sdkhjf

25.000 elever skal undersøge indeklimaet på danske skoler

Danske forskere inddrager skole- og gymnasieelever i ny videnskabelig undersøgelse, der skal afdække indeklimaets tilstand i danske klasselokaler.
Tung og dårlig luft på de danske skoler og gymnasier har stor betydning for elevernes præstationer, viser ny forskning. Nu skal en stor videnskabelig undersøgelse afdække, hvordan det faktisk står til med luftkvaliteten i de danske skoler og gymnasier.

Elever fra 1.000 skole- og gymnasieklasser i hele Danmark skal to gange inden for en uge måle og indsamle data om CO2-niveau og antal af svampesporer i klasselokalet. Resultaterne af eksperimentet vil herefter blive samlet og analyseret af forskere fra Danmarks Tekniske Universitet.

- Vi har dokumentation for at indeklimaet betyder fantastisk meget for både trivsel og indlæring. Blandt andet viser den nyeste forskning, at dårligt indeklima påvirker elevernes præstationer ved de nationale tests. Derfor imødeser vi med stor spænding resultatet af de nye målinger, siger professor på DTU Byg, Geo Clausen.

Foruroligende niveau
Masseeksperimentet er udviklet i et samarbejde mellem DTU og Dansk Naturvidenskabsfestival. Skoleeleverne bidrog til samme eksperiment for fem år siden, i 2009. Dengang viste deres målinger, at på over halvdelen af skolerne, 56 pct., blev der målt koncentrationer af CO2, der lå over det acceptable niveau. De nye data vil blive sammenlignet med 2009, så det kan fastslås, om der er sket en forværring eller en forbedring af indeklimaet.

- Undersøgelsen i 2009 afslørede et skræmmende dårligt indeklima. Niveauet i mange klasser var så foruroligende, at vi ikke kan sidde det overhørigt. Vi håber selvfølgelig på, at luftkvaliteten er blevet bedre, ikke mindst fordi den nye folkeskolereform kræver, at eleverne opholder sig flere timer i lokalerne end tidligere, siger Geo Clausen.

Mere viden nødvendig
Eleverne får udleveret testudstyr, der kan måle indholdet af CO2 i klasselokalerne. Eleverne skal også kortlægge indholdet af sporer fra skimmelsvampe i luften ude og inde ved hjælp af petriskåle med næringsstoffer. Med prøver fra 1.000 klasser vil forskerne få mere viden om, hvor mange og hvilke typer svampe, der normalt er i klasselokalerne – og om der er kommet flere eller færre siden 2009.

- Hverken elever, forældre eller lærere skal blive bekymrede, når der begynder at vokse svampe frem i skålene. Men de forskellige svampearter kan indikere, om der skal luftes mere ud, gøres bedre rent, eller om ventilationsanlægget virker, som det skal, siger lektor Birgitte Andersen fra DTU Systembiologi.

Hos Danish Science Factory, der har taget initiativ til Masseeksperimentet, siger direktør Mikkel Bohm:

- Vi ved, at denne type eksperimenter virker engagerende på eleverne, fordi de lærer om naturvidenskab på en måde, der berører dem i deres hverdag. Samtidig er eleverne med til at skabe ny viden og forsøgsresultater, der er uvurderlige for de involverede forskere.

Eksperimentet udføres i skolerne i ugerne 38 og 39 og 40. Skolerne skal aflevere deres resultater senest i oktober, hvorefter de bliver offentliggjort.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096