23948sdkhjf

Få succes med køb af rådgivning

Ny pjece fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, skal være med til at spare tid og penge hos både indkøbere og leverandører af rådgivningsydelser i byggeriet.
Det behøver ikke være kompliceret at købe rådgivende ingeniørydelser. Alligevel oplever mange rådgivende ingeniørvirksomheder, at der kan opstå konflikter mellem bygherre og rådgiver, på grund af misforståelser, uklare aftaler og manglende forventningsafstemning.

FRI har derfor udarbejdet pjecen ”Intelligente indkøb af rådgiverydelser”, målrettet bygherrer og andre indkøbere af rådgivende ingeniørydelser, så misforståelser minimeres.

- Den ultimative rådgivningsydelse understøtter kundens succesmål og bidrager til, at det samlede projekt skaber størst mulig værdi. Desværre kan det være svært for indkøbere af rådgivningsydelser at formidle deres ønsker, forventninger og krav i forhold til pris, proces og kvalitet. Pjecen indeholder derfor en række eksempler på does and don’ts, hvis man ønsker et godt projekt og en god proces, fortæller FRI-direktør Henrik Garver.

Pjecen er ment som et konstruktivt indspark fra FRI, hvor indkøberne ved at følge rådene får de mest optimale rådgivningsydelser for pengene i forhold til deres konkrete projekt. Et emne, det er godt at have afklaret på forhånd, er eksempelvis, hvilke risici henholdsvis bygherren, rådgiveren og de øvrige aktører i byggeriet skal tage.

- Det er ikke intelligent at fjerne alle risici fra bygherren, da disse så indregnes i de bydendes priser – det pristillæg modsvarer ikke bygherrens gevinst ved, at alle risici er væk. Derimod er det intelligent i hvert enkelt projekt at overveje, hvem der bedst bærer de forskellige risici, forklarer Henrik Garver.

Et andet vigtigt aspekt i køb af rådgivning er forventningsafstemning.

- Det er vigtigt, at begge parter laver en tydelig afgrænsning og beskrivelse af de ydelser, der skal leveres. Ellers risikerer gennemførelse af aftalen at blive baseret på antagelser og formodninger og begge parter kan spekulere i ”at vinde” på usikkerhed om opgavens omfang. I virkeligheden lægger man – ved at være upræcis om ydelsens omfang – kimen til konflikter i aftaleforløbet samt et dårligt og ressourcedrænende forretningsklima parterne imellem, hvor begges tid og kræfter bruges uhensigtsmæssigt, siger Henrik Garver.

Han råder til at bruge de aftalesystemer, der allerede eksisterer og ikke opfinde nye krav, som fordyrer processen på begge sider.

Download og læs pjecen her: http://www.frinet.dk/intelligente-indkøb
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157