23948sdkhjf

Københavnerbro forsinkes igen

Entreprenørfirmaet Valmont SM har meddelt, at Inderhavnsbroen bliver yderligere forsinket. ”Helt uacceptabelt”, mener Københavns Kommune.
Inderhavnsbroen, der skal forbinde Nyhavn og Christianshavn for fodgængere og cykli-ster, er igen blevet forsinket. Ifølge Københavns Kommune skyldes forsinkelsen problemer med at overholde tidsplanen for stålproduktionen.

Seneste melding fra entreprenøren var, at broen ville være klar medio marts 2015, men Valmont SM har nu varslet, at der kommer til at gå yderligere nogle måneder, før broen kan indvies.

- Selv om Inderhavnsbroen er et meget komplekst projekt, som har været ramt af en række udfordringer undervejs, blandt andet pga. Pihl & Søns konkurs, så er det helt uacceptabelt, at den igen er blevet forsinket. Vi forventer, at Valmont SM nu leverer en realistisk tidsplan, som kommer til at holde, og for at sikre os sætter vi ind med skærpet overvågning og opfølgning på projektet, siger serviceområdechef i Teknik- og Miljø-forvaltningen Anders Møller.

Entreprenør beklager
Valmont SM færdiggør entreprenøropgaven på Inderhavnsbroen efter den oprindelige entreprenør Pihl & Søns konkurs i 2013. Konkursen har allerede medført en væsentlig overskridelse af budget og tidsplan. Valmont SM beklager den yderligere forsinkelse, som er opstået.

- Vi er kede af de fortsatte forsinkelser omkring fremstilling af stålkasser. Omfanget af arbejdet vedrørende de, for projektet, nødvendige tekniske afklaringer har vist sig at være større end tidligere vurderet, udtaler direktør Claus Bo Jørgensen fra Valmont SM.

Inderhavnsbroen har desuden været ramt af underdimensionering af armeringen i beton-brofagene, ligesom broens geometri har været behæftet med fejl. Brofagene er nu forstærket med ca. 100 tons ekstra armering, oplyser Københavns Kommune.

- Afhjælpningsprojektet vedr. betonbrofagene forløber planmæssigt. Det betyder, at vi på trods af forsinkelsen kan konstatere en fremdrift i projektet, siger Anders Møller.

Københavns Kommune har netop indviet de to kanalbroer, Trangravsbroen og Proviantbroen, som sammen med Inderhavnsbroen, Cirkelbroen og cykelruten Christians-havnerruten skal binde København bedre sammen for byens bløde trafikanter.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094