23948sdkhjf

Danmarks første højhastighedsbane er nået til Hvidovre (#8)

Aarsleff er godt en tredjedel gennem en af København-Ringsted Banens helt store anlægskontrakter, hvor to tunneller skal føres gennem tæt befolkede områder i hovedstaden.
København-Ringsted Banen, TP4 Urban Tunnels

Projekttype: Anlægsarbejde, nedrivning
Budget: 915 mio. kr.
Stadie: Byggepladsen er etableret, spunsarbejde er startet
Byggeperiode: September 2014-januar 2017
Adresse: Frugtmarkedet - Avedøre Havnevej
I samarbejde med CRM-Byggefakta sætter Building Supply i disse uger fokus på de ti største igangsatte byggerier i 2014. I dag er turen kommet til jernbanen mellem København og Ringsted, som er nummer otte på listen.

I februar vandt Per Aarsleff A/S den såkaldte ”Tender Package 4”, der med sine 915 mio. kr. hører til blandt København-Ringsted Banens hovedkontrakter. Den primære opgave er at anlægge to ’cut and cover’-tunneler, og hele opgaven udføres i eget regi.

- Vi har to år tilbage af kontrakten, og indtil nu former projektet sig som planlagt. Vi har tidligere løst lignende opgaver i joint-venture, men det er første gang, at vi løfter et så stort og kompliceret projekt i egenproduktion, fortæller afdelingsdirektør Carsten Lund til Building Supply.

I løbet af kontraktperioden udføres 1.255 meter tunnelstrukturer med 1.795 meter underliggende strukturer, fem nødudgange med rampe, to pumpestationer med nødudgange, to gangbroer, en modificeret gangbro og to banebroer. Aarsleff har 40-45 funktionærer samt 125-150 timelønnede arbejdere tilknyttet projektet, der løber frem til slutningen af 2016.

Banedanmark baner vejen
De to tunneller – henholdsvis Kulbanetunnellen på 700 meter og Hvidovretunnellen på 570 meter – bygges på stedet i åbne udgravninger ned til 11 meters dybde. En af de store udfordringer er, at begge tunneller anlægges i bebyggede og trafikerede områder i København og Hvidovre. I den forbindelse fremhæver Carsten Lund et fortrinligt samarbejde med bygherren Banedanmark, der så at sige har banet vejen for Aarsleffs maskiner og materiel:

- Banedanmark har gjort et kæmpestort stykke arbejde og er generelt hurtige, når der opstår et eller andet undervejs. De har deltaget i mange beboermøder, og i Hvidovre, hvor vi arbejder i øjeblikket, møder vi derfor stor forståelse fra beboerne, siger afdelingsdirektøren.

En anden udfordring er det gamle Valby Gasværk, hvor murbrokker og forurenet jord har ligget hengemt siden en eksplosion i 1950’erne. Her har Aarsleff en stor opgave i at sortere affaldet og få det kørt bort.

København-Ringsted Banen opererer med et samlet styringsbudget på 10 mia. kr. og er opdelt i 15 delprojekter, hvoraf Aarsleff har vundet det tre. Udover tunnelentreprisen er det forlængelsen af Avedøre Havnevej over Holbækmotorvejen, der er afsluttet, samt anlæg af 12 broer og faunapassager, der afleveres i september i år.

Artiklen er en del af temaet De største byggerier.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125