23948sdkhjf

Ny ejer skal løfte Dansk Profilteknik til næste niveau

Den nordjyske tyndpladeproducent bliver til Areco Danmark og skruer markant op for ambitionsniveauet. Omsætningen skal mere end fordobles på fem år.
Det er en virksomhed i fremgang, som nu er kommet på svenske hænder. I løbet af de sidste par år har Dansk Profilteknik øget omsætningen med knap 40 procent, og den 35 mand store virksomhed er atter begyndt at hyre folk.

- Siden salget til Areco har vi ansat en konstruktør, og vi kommer meget snart til at ansætte folk i både produktionen og på lageret. Det sker i takt med, at vi sluser de mange nye Areco-produkter ind og ekspanderer over en bred kam, siger direktør Johnny Molin.

Massiv kapitaltilførsel fra Areco
Efter 27 års ejerskab valgte han sidste sommer at sælge Dansk Profilteknik. Trods markant vækst ville banken ikke stille de nødvendige kreditfaciliteter til rådighed, og derfor henvendte Johnny Molin sig til en af sine største leverandører; Areco med hovedsæde i Malmö.

Handlen kom i stand i løbet af få dage, og den 1. marts 2015 fuldbyrdes fusionen, når den nordjyske virksomhed skifter navn til Areco Danmark. 53-årige Johnny Molin fortsætter selv som direktør i minimum fire år, og hans virksomhed bliver én blandt otte fabrikker med en samlet omsætning på omkring en milliard svenske kroner.

- Nu har vi de penge, der skal til, og nu kan vi fortsætte med at skabe vækst. Vi har fået en massiv kapitaltilførsel fra Areco-koncernen og har allerede investeret nye maskiner, fortæller Johnny Molin.

Krisen kom på tværs
I midten af 00’erne, da byggeriet drønede derudaf, valgte Dansk Profilteknik at investere i nye maskiner og en udbygning for at geare sig til yderligere vækst.

Så kom krisen, og virksomheden stod med et stort produktionsapparat, mens de forventede ordrer udeblev. Investeringerne har siden kostet et stort millionbeløb i årlige afskrivninger og er den direkte årsag til, at direktør Johnny Molin har valgt at sælge sit livsværk.

- Det er svært at skabe vækst, når banken ikke vil være med. Vi kunne godt have vendt skuden – det var vi faktisk i gang med, siger han og peger på, at det alene i 2014 blev til en vækst på 38 procent.

De seneste års fremgang betyder, at Dansk Profilteknik fortsat er attraktiv virksomhed, og det har afspejlet sig i salgsprisen.

Forventer overskud i 2015
Med Arecos kapital i ryggen forventer Johnny Molin sorte tal på bundlinjen i 2015 og glæder sig over, at han igen kan gå på arbejde uden hele tiden at tænke på, hvor pengene til den næste regning skal komme fra.

- Fred og ro er en væsentlig ting, og nu er der igen kommet styr på økonomien. Jeg er stolt af at arbejde for den her virksomhed, og jeg glæder mig til at fortsætte mit arbejde med samme energi og engagement som altid, siger han.

Målet er at øge omsætningen med 20 procent årligt de næste fem år, og optimismen skyldes ikke mindst, at Dansk Profilteknik fremover kan levere alle Arecos produkter direkte til sine danske kunder. Udvalget af stålprofiler, farver, belægning og tilbehør udvides betydeligt, og hertil kommer en række stålprodukter som sandwichprofiler og højprofiler til etageadskillelse. Størstedelen af det omfattende sortiment lagerføres i Terndrup, så Areco Danmark kan levere til kunderne med meget kort varsel.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111