23948sdkhjf

Banedanmark tæt på sporentreprenør til højhastighedsbane

Strukton Rail A/S er kørt i stilling som entreprenør på 55 kilometer dobbeltspor mellem Ny Ellebjerg og Ringsted.
Efter licitationen på sporentreprisen på Den nye bane København-Ringsted er Banedanmark nu i gang med forberedelsen af tildeling og kontrakt.

Med et bud på knap 110 millioner kroner, var Strukton Rail A/S lavestbydende på den nyligt afholdte licitation, hvor Banedanmark modtog tilbud fra fem indbudte entreprenører.

Entreprisen omfatter etablering af de 55 kilometer med dobbeltspor mellem København (Ny Ellebjerg) og Ringsted over Køge. Banedanmark leverer selv skinner, sveller og sporskifter.

Det skal der bruges:
- 180.000 sveller, som produceres på Banedanmarks svellefabrik i Fredericia
- 105.000 tons stål til 220 km skinner
- 23 sporskifter godkendt til 250 km./t
- 130.000 m3 skærver
- Opgaven med at lægge spor på den nye højhastighedsbane er spændende og én af få opgaver, hvor det kun handler om sporbygning, hvilket er vores absolut stærkeste side, siger Peder Kjær Hansen, salgschef hos Strukton Rail A/S.

Sporentreprenøren kan begynde arbejdet på den kommende jernbanestrækning fra Ny Ellebjerg til Ringsted i 2016 og 2017, efterhånden som Banedanmarks entreprenører afslutter de forudgående arbejder som anlæg af broer, dæmninger og andre konstruktioner.

Kontrakten er den sidste store leverance til højhastighedsbanen mellem København og Ringsted, inden udbuddet på Køge Nord Station ved årsskiftet 2015/16 og tilslutninger til eksisterende anlæg i henholdsvis Ny Ellebjerg og Ringsted. Den nye bane København-Ringsted og Køge Nord Station åbner i december 2018.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156