23948sdkhjf

Aarsleff og Siemens vinder milliardkontrakt

Banedanmark har fundet sin totalentreprenør til elektrificering af 1.300 kilometer jernbanenet. Pris: 2,8 milliarder kroner.
Fredag nåede Banedanmark til enighed med konsortiet Aarsleff-Siemens om elektrificering af 1.300 kilometer af det danske jernbanenet. Den samlede kontrakt har en værdi på 2,8 milliarder kroner og udføres som totalentreprise.

Ifølge administrerende direktør Ebbe Malte Iversen understreger kontrakten Aarsleffs position inden for udførelse af jernbanearbejder i Danmark.

- Vi var med til at udvikle de første fundamentstyper i 1990’erne, da de første strækninger i Danmark blev elektrificeret. Senere anvendte vi samme koncept i Spanien og har i de seneste mange år udført lignende opgaver i Polen. Vi er rigtigt glade for at kunne medvirke til en mere omfattende opgave af ekstraordinær størrelse og med en langstrakt karakter, siger Ebbe Malte Iversen og tilføjer, at det store antal gentagelser i de udførende arbejder giver mulighed for at foretage yderligere optimering af processer, arbejdsgange og udstyr.

Konsortiet Aarsleff-Siemens består af Per Aarsleff A/S, Siemens A/S og Siemens AG. Aarsleffs konsortieandel udgør cirka 1,8 milliarder kroner og foruden moderselskabet Per Aarsleff A/S involverer projektet datterselskaberne Aarsleff Rail A/S og Wicotec Kirkebjerg A/S.

Tæt dialog med fire stærke konsortier
Den kommende elektrificering af en lang række strækninger rundt om i landet er en af de centrale dele i hele arbejdet med at skabe fremtidens jernbane.

Hos Banedanmark fremhæver administrerende direktør Jesper Hansen, at kontrakten er indgået efter forhandlinger med fire stærke konsortier, hvilket har sikret en god konkurrence.

- Vi har haft en tæt dialog med de fire bydende konsortier, der er kommet med deres bedste løsninger ud fra deres erfaringer fra udenlandske projekter, siger Jesper Hansen, der oplyser, at kontrakten for alle strækninger ligger inden for budgettet.

Kontaktens tildelingskriterier er vægtet, så prisen er afbalanceret over for den tekniske løsning og evnen til at gennemføre projektet til tiden med så få gener for passagererne som muligt.

Ni strækninger elektrificeres
Arbejderne indledes i løbet af sommeren 2015 og forventes afsluttet inden udgangen af 2026. Elektrificeringen af de 1.300 kilometer spor er fordelt på ni strækninger. Første etape bliver den 57 kilometer lange strækning mellem Lunderskov og Esbjerg, som forventes afsluttet i efteråret 2016.

Kontrakten indeholder derudover en række optioner, som giver Banedanmark mulighed for at elektrificere yderligere strækninger, blandt andet Vestfyn, Vejlefjordbroen og Hovedgård-Hasselager.

Samtidig med selve elektrificeringen udfører Banedanmark en lang række større forberedende arbejder herunder ombygninger af flere hundrede broer rundt om i Danmark som del af det samlede elektrificeringsprogram.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093