23948sdkhjf

Højbanen på Nørrebro kan blive åbnet

Når metrostationen åbner ved Nørrebro S-banestation, bliver det et stort trafikknudepunkt, og det skal området gøres klar til.
Byrummet omkring Nørrebro Station skal forvandles fra en bagsidepræget barriere til et grønt vartegn, der kan binde byen sammen

Det skriver Københavns Kommune på sin hjemmeside.

Teknik- og Miljøudvalget i kommunen har sammen med Cobe Arkitekter lavet et idéoplæg til en plan for stationsområdet, som i fremtiden bliver et endnu større trafikknudepunkt, når metrostationen åbner i 2019, og til de idéoplæg har man lyttet til borgerne.

”Åbn så meget op i højbanen som muligt.”
”Husk stedsånden!”
”Flere aktiviteter til de ressourcesvage.”

Har det blandt andet lydt fra lokale beboere.

Området er stærkt præget af S-togshøjbanen, der adskiller Nørrebro fra Nordvest-bydelen som en mur. Med inspiration fra byer som London og Zürich tænker man på at åbne rummet under højbanen for at skabe forbindelser mellem bydelene for at bruge nogle af rummene til aktiviteter som cykelværksted, legeplads, kaffebar, skaterpark og kreative værksteder.

Derudover skal der etableres en grøn cykelrute og nye byrum langs højbanen, som tilsammen skal skabe liv og tryghed i området, og det ligger overborgmester Frank Jensen (S) på sinde.

- Nørrebro Station er på vej til at blive et af de vigtigste trafikknudepunkter i Danmark, og der kommer især tryk på, når Metro City Ringen åbner i 2019. Derfor er det vigtigt, at vi ser på, hvordan vi får hele området til at hænge bedre sammen, og hvordan vi får skabt mere tryghed - særligt omkring højbanen, siger han til Københavns Kommunes hjemmeside.

Der skal findes finansiering til projektet i de kommende års budgetforhandlinger. Både økonomiforvaltningen og teknik- og miljøforvaltningen vil forsøge at finde ekstern finansiering gennem fonde og private investorer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078