23948sdkhjf

Femern-forbindelsen får milliardhul i budgettet

Uventet lav EU-støtte på 4,4 mia. kr. får den nytiltrådte transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt til at indkalde Femern-forligskreds.
Transportkommissær Violeta Bulc har den 29. juni 2015 meddelt, at sænketunnel-projektet under Femern Bælt vil få tildelt en støtte på 589 mio. euro, svarende til knap 4,4 mia. kroner, for perioden fra 2016 til 2019.

Det er blot omtrent halvdelen af, hvad forligskredsen havde regnet med at få i EU-støtte, og projektet kommer dermed til at mangle over 4 milliarder kroner.

- Det er alvorligt og så store beløb, at forligskredsen skal indkaldes omgående og have en orientering. Jeg forventer, at vi vil holde et møde inden for de allernærmeste dage, hvor vi vil vurdere, hvor vi står, siger den nytiltrådte transport- og bygningsminister, Hans Christian Schmidt.

De syv partier, der står bag Femern Bælt-forbindelsen – Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal Alliance, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti – har tidligere aftalt, at den samlede økonomi i projektet skal revurderes i løbet af efteråret 2015.

På forligskredsmødet vil forligspartierne få en orientering om den tildelte EU-støtte og en status for den videre proces for projektet.

De nærmere begrundelser for den tildelte støtte til Femern Bælt-projektet foreligger ikke på nuværende tidspunkt. Der har, ifølge transportkommissæren, været en meget stor efterspørgsel på EU-midlerne. I alt var der udbudt 12 mia. euro (godt 89 mia. kr.) i ansøgningsrunden, men der blev i alt søgt om støtte for 36 mia. euro (godt 268 mia. kr.).

Der vil inden 2020 blive mulighed for at søge om yderligere EU-støtte.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081