23948sdkhjf

Metroens sikkerhed er styrket for 200 millioner

Metrobyggerne Ansaldo STS har afsluttet opgraderingen af sikkerheden i Københavns Metro.
Efter næsten halvandet års arbejde har italienske Ansaldo STS afsluttet udskiftningen af sikkerhedssystemet i Københavns Metro. Et projekt som Folketinget i 2012 bevilgede 200 mio. kroner. Det nye system har blandt andet givet automatiske perrondøre på alle overjordiske stationer, hvor der før var fri adgang fra perron til skinnerne.

Efter afslutningen er driften efter kort tid blevet mere stabil, meddeler Metroselskabet. Samtidig giver forbedringerne plads til flere end 500 ekstra passagerer i timen i myldretiden.

- Vi giver kunderne det, de lægger mest vægt på: En metro, der kører til tiden – hele tiden. Det er vores absolutte kerneprodukt, og derfor har vi altid fokus på løbende forbedringer, der kan give en bedre passageroplevelse og en endnu mere stabil metrodrift. Med det nye system nedbringer vi driftsforstyrrelserne markant og får samtidig plads til 550 ekstra passagerer pr. time i myldretiden, siger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Metroselskabet.

Udskiftningen af sikkerhedssystemet betyder bl.a. også, at der bliver mindre trængsel på travle stationer som Nørreport og Kgs. Nytorv. Desuden fjernes nogle af sæderne som planlagt i de sidste 19 tog, hvor det endnu ikke er sket. Dette giver plads til 10 pct. flere passagerer i det enkelte tog, hvilket også bidrager til en bedre kundeoplevelse.

- I 2020 vil seks af ti af Danmarks travleste stationer være metrostationer med over 200.000 daglige passagerer. Det nye sikkerhedssystem gør os klar til fremtiden med de mange nye passagerer, men allerede nu vil passagererne kunne opleve en endnu mere stabil drift med 13.000 daglige afgange, siger Henrik Plougmann Olsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109