23948sdkhjf

Gottlieb Paludan vinder stort projekt i Norge

Den danske tegnestue markerer sig endnu en gang som specialist, når det kommer til arkitektur i infrastruktur.
Gottlieb Paludan Architects har vundet designkonkurrencen om Europas længste ”Bus Rapid Transit” -system (BRT). Vinderforslaget er et samlet koncept for hele det ambitiøse kollektive infrastrukturprojekt "Bussveien" i og omkring Stavanger.

Bussveien, der vil stå færdig omkring 2021, får en samlet længde på 50 kilometer og op mod 90 stoppesteder.

BRT er et system, hvor trolleybusser kører i et separat tracé. BRT kombinerer sporvognens høje kapacitet og hastighed med bussens fleksibilitet og lavere anlægsudgifter.

Gottlieb Paludans vinderprojekt, "Den Røde Tråden", integrerer stoppesteder, tilsluttende byrum og tekniske installationer og er baseret på få, gennemarbejdede greb og detaljeløsninger.

Netop forslagets enkelhed fremhæver juryen som særdeles positivt, både med hensyn til design, materialer og deres sammensætning.

”Projektet fremstår smart og elegant, og man får lyst til at tage det i brug med det samme. Det vil både give identitet til "Bussveien" og en genkendelseseffekt i Stavangerregionen. Forslaget er godt og troværdigt løst, både i forhold til design, egenart og organisering. Løsningen er åben, enkel og fremsynet og har et arkitektonisk tvist, som gør den anderledes”, lyder det blandt andet i bedømmelsen.

Den daglige slitage er stor i den kollektive trafik. Derfor arbejder Gottlieb Paludans vinderforslag med en teknisk detaljering og et materialevalg, som tager det, at materialer uundgåeligt patinerer, til sig som et kreativt vilkår. Materialerne foreslås udvundet og forarbejdet lokalt og fortolker egnens landskab – granit er et gennemgående materiale og veksler med det rustrøde corténstål, en reference til områdets tegltage. Glaspartier i stoppestedernes overdækning bearbejdes med megagrafik, der videregiver lokale fortællinger fra et stoppesteds omgivelser.

Tilgængelighed for mennesker med forskellig handicaps står centralt i projektet. Det samme gør nem orientering og tryghed for alle rejsende ved hjælp af et let aflæseligt rumligt hierarki og god belysning. Muligheden for kombinationsrejser understøttes af en velintegreret cykelparkering, der indrettes for enden af de enkelte perroner.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125