Danske virksomheder har set LED-lyset
Tilfredsheden med LED-belysning i danske virksomheder er meget høj og langt flere virksomheder vælger i dag LED frem for traditionelle lyskilder.
Undersøgelsen peger på, at virksomhederne i langt højere grad satser på LED, når der skal vælges belysning. 6 ud af 10 danske virksomheder har i dag mindst én LED-installation i virksomheden, og mere end halvdelen af disse virksomheder har installeret deres LED i 2015. Det er en fordobling i forhold til året før.
Især siden 2013 har lavere priser, bedre kvalitet og skærpede EU-krav modnet markedet for LED-belysning og medført en eksponentiel udvikling i udbredelsen af LED i private virksomheder. I dag er 5 ud af 6 virksomheder tilfredse med kvaliteten af deres LED-belysning, hvilket i høj grad udfordrer tidligere tiders fordomme over for LED-lyskilder om dårlig lyskvalitet og kolde farver.
Undersøgelsen understreger, at økonomiske motiver som lang levetid og besparelser på elregningen tillægges langt større vægt end både arbejdsmiljø, indeklima og miljøhensyn, når danske virksomheder skal vælge lyskilder. Kun et mindretal af virksomhederne udtrykker i dag forbehold over LED-belysning, og her er den største barriere prisen og kun i mindre grad, at LED ikke vurderes til at kunne levere den ønskede lyskvalitet.
Undersøgelsen peger også på, at udbredelsen af LED er tæt forbundet med virksomhedens størrelse, og hvilken branche virksomheden tilhører. Jo større virksomheden er, desto flere anvender LED, og detailhandlen og andre brancher med store salgs- og udstillingsarealer har taget LED-førertrøjen på. Der er således fortsat potentiale for flere LED-installationer hos især mindre virksomheder, som typisk har ganske få eller ingen LED-installationer.
Undersøgelsen er én blandt en række undersøgelser, som Energisparesekretariatet har gennemført i 2015. Formålet er at afdække udbredelsen af energieffektivisering i danske virksomheder og belyse hvilke offentlige og private virkemidler, der understøtter denne udvikling. Energisparesekretariatet vil bruge resultaterne fra undersøgelserne i bestræbelserne på at fremme energieffektivisering i erhvervslivet specielt i ikke-energitunge virksomheder – hvor interessen for energibesparelser er sparsom (eller mindre indlysende).
Fakta om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført med 608 telefoniske interviews blandt et repræsentativt udsnit af private danske virksomheder med en ansat eller flere. I den enkelte virksomhed er gennemført interview med en person, der enten har helt eller delvist ansvar for beslutninger om virksomhedens energiforbrug.
Dataindsamlingen er gennemført i november 2015 af analyseinstituttet Wilke.
Dataindsamlingen er gennemført i november 2015 af analyseinstituttet Wilke.