23948sdkhjf

Fra skrot til slot: Her køber tømmerhandleren op og udvider

Storkæderne kan komme an. Uafhængig tømmerhandel har store planer og snart en helt ny butik.
Østerbro Tømmerhandel, som har to afdelinger og en listefabrik i Søborg, bliver en afdeling rigere, når virksomheden fra 1. september overtager Søborg Tømmerhandel.

Det er Halsnæs Trælast med base i Frederiksværk, som vælger at sælge Søborg-handlen til sin konkurrent. Alle medarbejdere og aktiver og aktiviteter i Søborg Tømmerhandlen følger med i købet. Men skal man tro Østerbro-direktør Allan Lundberg, så stopper det her med at ligne sig selv.

- Der er potentiale til, at den her forretning kan præstere langt bedre, end den gør nu, og den ligger perfekt til at servicere vores københavnerkunder med både Farum-motorvejen, Lyngby-motorvejen og ringvejen i nærheden, siger Allan Lundberg, som er direktør hos Østerbro Tømmerhandel.

Otte år med fremgang non stop
I forvejen kniber det nemlig med pladsen i Æbeløgade på Østerbro, og håbet er, at virksomheden kan gentage den nære fortids successer.

I 2012 opkøbte Østerbro Tømmerhandel en søvnig forretning i Vejby ved Tisvilde. Den er siden ottedoblet i omsætning. Også Københavns Listefabrik er en succes. Da Østerbro Tømmerhandel købte fabrikken, solgte den forsvindende lidt. Og nu omsætter den for et tocifret millionbeløb og giver "et ganske pænt overskud", som Allan Lundberg siger.

Han glæder sig over, at man har kunnet bevare en status som uafhængig i en tid, hvor kapitalkæder og kædesamarbejder dominerer.

- Vi er humlebien, der ikke burde kunne flyve, men nu har vi kørt i 8 år med fremgang non stop, fordi vi gør tingene anderledes, siger han.

Gearede op under krisen
Da finanskrisen fik kæderne til at fyre en masse medarbejdere, gik Østerbro i modsat retning og samlede de dygtigste op, som blev arbejdsløse.

- Og de har nu været med til at bygge forretningen op. Før finanskrisen kunne vi ikke få den arbejdskraft, vi ville have, for vi var ikke et velanset firma, og vores facade så grim ud.

- Og senere grinede folk af, at vi havde så mange mennesker ansat. Hvad skulle vi dog bruge dem til? Men vi har valgt at bevare det sociale aspekt, og det giver en helt anden stemning, når man som kunde går ind i butikken. Man ser et glad ansigt senest 30 sekunder efter, man er trådt ind. Og ringer man til os, så bliver telefonen taget. Prøv at gå ind til vores konkurrenter. Prøv at ringe til dem og se, hvor længe du skal vente.

Anderledes var også destinationen, da personalet sidst var på medarbejderseminar. Alle blev sendt til Malaysia for at se produktionen af det hårdtræ, som tømmerhandlen sælger.

- Det kostede mig en lille million kroner, men det var også medarbejderne, der var med til at tjene de penge.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111