23948sdkhjf

Nyt Pihl & Søn pryder sig med krakket forgængers fjer

Ny virksomhed har intet at gøre med det gamle E. Pihl & Søn. Alligevel reklamerer virksomheden for gamle prestigebyggerier.

Pihl & Søn har rejst sig fra graven. Eller har de? Ifølge det nystartede Pihl & Søn A/S vil aktieselskabet stå uafhængigt og har intet at gøre med afviklingen af det gamle konkursbo.

Alligevel bruger virksomheden billeder og referencer fra gamle præstigebyggerier som Skuespilhuset, Operahuset og Den Blå Planet på sin hjemmeside.

- Vi har købt indholdet, altså alle de immaterielle rettigheder som navn, logo, billeder og historik. Det er en helt ny virksomhed med et helt nyt CVR-nummer. Nu skriver vi nye kapitler med Pihl & Søn, siger Lars-Christian Brask, bestyrelsesformand i Pihl & Søn.

Men I har altså ikke ønsket at referere til projekter som Navitas i Aarhus og Inderbroen i København?

- Jeg tror ikke Pihl & Søn gjorde dem færdige. Andre entreprenører fremhæver heller ikke alle deres projekter, men kun dem som de er mest stolte af. Sådan er det også hos os, og lige netop broen var ikke færdig, da konkursen indtraf, siger Lars-Christian Brask.

Negative historier del af handel
Hos Nikolaj Stagis, der rådgiver virksomheder om identitet, strategi og forretningsudvikling har man god forståelse for, at Lars-Christian Brask fremhæver Pihl & Søns positive referencer.

Men samtidig mener han, at de gamle skeletter i skabet følger med i handlen:

- Hvis de har købt rettighederne til billeder, navn og logo, må de bruge det, som de vil. Det andet er psykologisk og har noget at gøre med, hvad man forbinder virksomheden med. Hvis der er negative historier forbundet med navnet Pihl & Søn, så køber man også de negative historier. Men så er det op til virksomheden at få de positive sider frem, og det er så det, Lars-Christian Brask forsøger at gøre her, siger Nikolaj Stagis, direktør i Stagis A/S.

Køber ikke præmissen
Dermed ønsker det nye Pihl & Søn tydeligvis at distancere sig fra kedelige historier, som den der fulgte i kølvandet på eksempelvis Inderbroen i København og Navitas i Aarhus. 

Vil det sige, at I kun har købt de positive aktiver i Pihl & Søn?

- Jeg køber ikke den præmis. Konkursboet har solgt os de immaterielle rettigheder som navn, billeder og historik, siger Lars-Christian Brask.

Kan det ikke give et troværdighedsproblem, hvis man kun køber sig til den positive historik?

- Den præmis køber jeg ikke. Der drager du konklusioner, som jeg ikke er enig i. Det er ikke der, vi er. Pihl & Søn er en helt ny virksomhed, hvor vi genrejser den hæderkronede virksomhed med de ikoniske byggerier som Storebæltsbroen og Operaen. Vi repræsenterer sjælen, ånden og håndværket fra den tid, siger Lars-Christian Brask.

Læs også: Medejer om Pihl-initiativ: - Vi ser det som en helt almindelig investering

Om Pihl & Søns nye hjemmeside

Virksomhedens nye domæne er pihl-as.dk.

Virksomheden har købt de immaterielle rettigheder fra Pihl & Søns konkursbo.

Pihl & Søn er en nystartet virksomhed og har derfor intet at gøre med den konkursramte Pihl & Søn.

Alligevel bruger den nye virksomhed de gamle præstigebyggerier som referencer.

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.487