23948sdkhjf

Tysk minister bekræfter Femern-tidsplan

Slesvig-Holstens transportminister, Reinhard Meyer, kom tirsdag med en opdatering på arbejdet med den tyske myndighedsgodkendelse af Femern-forbindelsen under sit besøg i Danmark. Anlægsstart forventes fortsat i 2020

Femern Bælt-projektet bliver ikke forsinket yderligere, og derfor er det fortsat planen, at første spadestik til forbindelsen bliver taget i 2020. 

Det blev bekræftet tirsdag eftermiddag, da Slesvig-Holstens transportminister, Reinhard Meyer, mødtes med transportminister Ole Birk Olesen og forligskredsen bag Femern-forbindelsen. På mødet kom Reinhard Meyer blandt andet med en status på arbejdet med den tyske myndighedsgodkendelse af sænketunnelen under Femern Bælt . Her kunne han oplyse, at der ikke forventes yderligere forsinkelser i den tyske proces.

Tidsplanen fra december 2016 gælder altså fortsat. Den tyske godkendelsesmyndighed LBV (Landesbetrieb Strassenbau und Verkehr Sleschwig-Holstein) forventer at have en godkendelse klar i sommeren 2018. Herefter følger formentlig retssager i den tyske appeldomstol i Leipzig. Hvis retssagerne får opsættende virkning, som man har påregnet i den offcielle tidsplan, holder de projektet hen i cirka to år. Når det er på plads kan entreprenører tage fat på anlægsarbejdet, hvilket ifølge tidsplanen bliver i sommeren 2020.

I december blev starttidspunktet skubbet et halvt år, da LBV ikke fandt det muligt at håndtere det høje antal af høringsindlæg, der nåede op på 12.600, inden for den tidligere tidsplan.

Ved et pressemøde efter tirsdagens møde blev Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen spurgt til, om han nu - med sin tyske kollegas bekræftelse af tidsplanen - kunne garantere, at der ikke kommer yderligere forsinkelser.

- Jeg kan ikke give garantier, men det er ret sikkert, at godkendelsen er klar medio 2018. Jeg har fået en kraftig tilkendegivelse fra Reinhard Meyer, så det er så sikkert, som det overhovedet kan blive, svarede ministeren.

Bliver anlægget af Femern-tunnellen udsat til 2021, skal entreprenørkontrakterne, der er betingede, genforhandles.

Ifølge selskabet Femern A/S vil det cirka tage otte og halvt år at anlægge den 18 km-lange sænketunnel. Dermed er den klar til de første bilister i 2028. Det samlede anlægsbudget er 55 mia. kroner.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094