Tysk minister bekræfter Femern-tidsplan

Slesvig-Holstens transportminister, Reinhard Meyer, kom tirsdag med en opdatering på arbejdet med den tyske myndighedsgodkendelse af Femern-forbindelsen under sit besøg i Danmark. Anlægsstart forventes fortsat i 2020

Femern Bælt-projektet bliver ikke forsinket yderligere, og derfor er det fortsat planen, at første spadestik til forbindelsen bliver taget i 2020. 

Det blev bekræftet tirsdag eftermiddag, da Slesvig-Holstens transportminister, Reinhard Meyer, mødtes med transportminister Ole Birk Olesen og forligskredsen bag Femern-forbindelsen. På mødet kom Reinhard Meyer blandt andet med en status på arbejdet med den tyske myndighedsgodkendelse af sænketunnelen under Femern Bælt . Her kunne han oplyse, at der ikke forventes yderligere forsinkelser i den tyske proces.

Tidsplanen fra december 2016 gælder altså fortsat. Den tyske godkendelsesmyndighed LBV (Landesbetrieb Strassenbau und Verkehr Sleschwig-Holstein) forventer at have en godkendelse klar i sommeren 2018. Herefter følger formentlig retssager i den tyske appeldomstol i Leipzig. Hvis retssagerne får opsættende virkning, som man har påregnet i den offcielle tidsplan, holder de projektet hen i cirka to år. Når det er på plads kan entreprenører tage fat på anlægsarbejdet, hvilket ifølge tidsplanen bliver i sommeren 2020.

I december blev starttidspunktet skubbet et halvt år, da LBV ikke fandt det muligt at håndtere det høje antal af høringsindlæg, der nåede op på 12.600, inden for den tidligere tidsplan.

Ved et pressemøde efter tirsdagens møde blev Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen spurgt til, om han nu - med sin tyske kollegas bekræftelse af tidsplanen - kunne garantere, at der ikke kommer yderligere forsinkelser.

- Jeg kan ikke give garantier, men det er ret sikkert, at godkendelsen er klar medio 2018. Jeg har fået en kraftig tilkendegivelse fra Reinhard Meyer, så det er så sikkert, som det overhovedet kan blive, svarede ministeren.

Bliver anlægget af Femern-tunnellen udsat til 2021, skal entreprenørkontrakterne, der er betingede, genforhandles.

Ifølge selskabet Femern A/S vil det cirka tage otte og halvt år at anlægge den 18 km-lange sænketunnel. Dermed er den klar til de første bilister i 2028. Det samlede anlægsbudget er 55 mia. kroner.

 



Hold dig opdateret med Building Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

MT Højgaard stopper på Cityringen

Metrokontrakt er overdraget til hovedentreprenør, som nu skal på jagt efter en ny underentreprenør til apteringsarbejdet.

Milliardinvestering sikrer kæmpekontrakter til MT Højgaard

Nu får Vinge Centrum luft under vingerne.

Farvel til Koldings øjebæ: Nu skal der bygges nyt på Gimbelgrunden

Grønt lys til nybyggeri i centrum af Aarhus

Et projekt med grønne taghaver og en blanding af erhverv og boliger færdiggør hjørnet mellem Nørregade og Nørrebrogade.

Værktøjsleverandører bliver partnere

Medarbejdere begærer solcellevirksomhed konkurs

Nyhedsbrev

34.550 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Stort hotelprojekt på vej i Valby

Ugens rokader i byggeriets top

Gråkjær lander stor totalentreprise i Rødovre

Grønt lys på Kalvebod Brygge: Nu søger Ikea en totalentreprenør

VIDEO: Se, hvordan Femern-forbindelsen bliver anlagt

Sådan vil Femern-konsortium producere og nedsænke tunnelelementerne under anlægget af verdens længste sænketunnel.

Aarhus vil bygge plejehjem for trecifret millionbeløb

Topdanmark bygger 240 boliger i Odense

Top 10: De største byggeprojekter i maj

Omdannelsen af FL Smidths gamle fabriksgrund i Valby tager form. Yderligere et byggeri med boliger og butikker er netop igangsat.

KG Hansen vinder totalentreprise i Kolding

Byggefirma sælger fra: Overvældet af egen succes

Egenudviklet gipspladevogn blev en efterspurgt vare – nu er rettighederne solgt.

H.C. Andersen-højhus rykker nærmere i København

Nyt distributionscenter skal håndtere 2.000 daglige ordrer

Øland går frem på top og bund

Nyt bykvarter på tegnebrættet i Holstebro

Gråkjær skal bygge rækkehuse i Helsingør

Regnskab: Nordjysk savværk har rygende travlt med Aalborg-renoveringer

Skou Gruppen renoverer 130 lejligheder i Købehavn

Nyt om navne

Windoor Danmark får ny direktør

Nyt om navne

Dommer udsætter igen-igen svindelsag om 90 millioner

Trods mangel på arbejdskraft: Hver fjerde i byggeriet står i perioder uden job

Elementfabrik accepterer bødestraf for dødsulykke

MT Højgaard og Deas udvider samarbejdet

Esbjerg vil bygge højhuse med 15 etager i bymidten

JFP skal igen på direktørjagt

Ugens konkurser i byggeriet - uge 24

Schmidt Hammer Lassen tjente mere i 2016

Bjarke Ingels: Standardløsninger skaber ikke fede byer

Ugens rokader i byggeriets top

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajos køber solbeskyttelse til sine medarbejdere

Vi støtter de Danske Hospitals Klovne

Nyt praktisk arbejdsværktøj til udarbejdelse af udbudsmateriale om tag

BLCview præstenterer: Jakob Appel om Internet of Things (IoT) i byggeriet

Industriel 4G/LTE modem gateway med 2 SIM kort

Efterspørgsel på stålkonstruktioner fra Give Stålspær

Paoloni Concept 350 pladesav

Første spadestik på multihal i Bjerringbro

Eksport Nordeuropa - CFUs messe kalender 2. havlår 2017 Danske fællesstand på industriimessen

HauCon A/S søger ny kollega!

Juni nyhedsmail fra KE Fibertec

Prysmian Group leverer fiber til tre landdistrikt skoler i New Zealand

Endnu et løfteåg produceret hos os i Aalborg er nu klar til levering

Generer dine GVK-certifikater direkte i iKontrol

Nyt installatørvenligt designafløb i 78 luksusboliger

Lys og akustik i én helhed

Ståljalousi skaber tryghed hos avXperten

Åbningsreception af nyt kontor og lager i Randers

ARCHICAD – grundkursus

BNS trøjesponsor for Team Bodenhoff - Danmark Rundt 2017

Ny video-blog i the Entrepreneur Behind the Scenes: Forretningsrejse til Sv...

Dansk Autoværn A/S lancerer Green Wall støjskærm

DHPs nye hjemmeside skaber inspiration hos kunden

Dansani var med i 2016. Nu kan du indstille din virksomhed til CSR People P...

Moffett truck nr. otte

Send til en kollega

0.224