23948sdkhjf

Nyt dansk ekspertcenter til tunneller, broer og veje

Teknologisk Institut og DTU Byg står bag centret, som bl.a. skal være med til at sikre fremtidens vedligeholdelse af store anlæg som Femern-forbindelsen og Metro-Cityringen.
Over de næste tre år skal et tæt og forpligtende samarbejde mellem Teknologisk Institut og DTU Byg skabe et førende ekspertcenter i verdensklasse.

Centret er døbt ”Dansk ekspertcenter for konstruktioner til infrastrukturen” og skal beskæftige sig med holdbarhedsvurderinger af hårdt belastede, armerede betonkonstruktioner.

Et kompetenceløft til byggeriet
Centerchef Mette Glavind fra Beton på Teknologisk Institut spår, at det nye center kan være med til at sætte gang i hjulene i den trængte byggebranche.

Desuden vurderer hun, at centret kommer til understøtte og udbygge Danmarks frontposition, når det gælder viden om og forskning i holdbarheden af større anlægsprojekter:

- Et nyt dansk ekspertcenter for holdbarhedsvurdering af betonkonstruktioner til infrastrukturen er et væsentligt bidrag til at sikre succesen med at bruge infrastrukturen som vækstdynamo for byggeindustrien i de kommende årtier. Det skal ske ved at skabe et kompetenceløft i danske byggevirksomheder gennem en opgraderet teknologisk service, forklarer hun.

Hos Teknologisk Institut har man gennem længere tid satset strategisk på at få opgaver inden for infrastrukturen, da det er et marked i vækst både i og uden for Danmark. Satsningen har allerede givet succes i form af en stor rammekontrakt indgået med Femern-bygherren i september 2009.

Fakta om ekspertcentret
Målet er at skabe et center i verdensklasse ved at udnytte Teknologisk Instituts og DTU Bygs respektive kompetencer i et koordinerende samarbejde.

Teknologisk Institut har et moderne og opdateret materialelaboratorium og en bred viden og erfaring inden for beton, mens DTU Byg har avanceret udstyr og kompetencer i relation til revnedannelse og armeringskorrosion.

Eksperterne skal bl.a. forske i langtidsholdbarhed ved hjælp af mikro- og makroanalyser af eksisterende havvandspåvirkede broer. De skal også udvikle levetidsmodeller og udforske betydningen af udførelsesfejl, mikrodefekters indflydelse på holdbarheden samt betydningen af reologi og udstøbningsmetoder.

Teknologisk Institut og DTU Byg forventer løbende at tilknytte større, toneangivende ingeniørfirmaer og entreprenører samt bygherrer som Metroselskabet, Femern Bælt, Vejdirektoratet og Banedanmark.

Andre samarbejdspartnere vil være udenlandske universiteter som EPFL i Schweiz, Delft University i Holland, Imperial College i England, NTNU i Norge og Stanford University i USA.

Ambitionen er, at samarbejdet videreføres og udbygges efter kontraktens udløb primært via finansiering fra EU's 7. og 8. rammeprogram, som partnerne vil søge indflydelse på via aktiv deltagelse i arbejdet med formulering af forskningsvisioner.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096