23948sdkhjf

Innovation skaber vækst hos Krone Vinduer

Introduktionen af et nyt lavenergivindue er gået over al forventning og fylder godt op i ordrebøgerne. Samtidig er Krone Vinduer begyndt at sælge licenser til konceptet.
Da Krone Vinduer sidste sommer sendte sit nye COto-koncept på markedet, havde ingen af medarbejderne forestillet sig, at produktet blot otte måneder senere skulle udgøre mere end 70 % af fabrikkens ordrer.

Ikke desto mindre har kunderne taget imod COto-vinduerne med åbne arme, og det har gjort Krone Vinduer i stand til at holde dampen oppe trods de store udfordringer i byggebranchen:

- Det nye koncept kører på fuldt tryk – vi laver nærmest ikke andet. Fyrretræsvinduer ligger kun på 10-20 %, og alu-systemet, der var vores største forretningsområde i 2009, sælger nærmest ingenting og er ved at blive udfaset. Så udviklingen er gået hurtigt, siger ingeniør Carsten Lanzky, der er produktionsansvarlig på fabrikken i Harken ved Hjørring.

Omkostninger ned på et minimum
Arbejdet med COto-konceptet tog sin begyndelse for 1½ år siden, hvor Carsten Lanzky og direktør Kaj Bundgaard besluttede at tage konsekvensen af de skærpede energikrav.

Målet var at udvikle en fuldendt løsning, som kunne være produktionssikker mindst 10 år frem i tiden, og det blev startskuddet til et omfattende forarbejde:

- Analysearbejdet tog ca. fire måneder og var mere omfattende end selve implementeringen, fortæller Carsten Lanzky, som bl.a. var ude at studere, hvordan virksomheder i andre brancher arbejder med at reducere omkostninger i produktionen:

- Hele humlen ligger i at lave noget, der kan køre hurtigt igennem, og det har vi tænkt ind i produktet fra starten af. Ved hver eneste lille detalje har vi været inde og vurdere, om det kan produceres nemmere, og om vi kan fjerne nogle arbejdsgange og minimere mængden af fejl, fortæller Carsten Lanzky, der vurderer, at det på den baggrund er lykkedes at bringe løndelen ned på 10-12 % af den samlede kostpris.

Energimærke A i hus – og passivhus-certificering undervejs
Resultatet er et kombineret alu/træ/komposit-vindue, der med trelagsglas præsterer en Eref-værdi på 17,2. Det vil sige, at vinduet hvert år producerer over 500 kWh i et normalt hus, og dermed lever konceptet mere end rigeligt op til de energikrav, der ventes at gælde for bygningsreglementet i 2020.

I sidste uge opnåede COto et A-mærke i den nye energimærkningsordning, og Krone Vinduer har netop indledt et samarbejde med Bjerg Arkitektur og Dansk Passivhus Institut med henblik på at få produktet certificeret til byggeri af passivhuse.

Således tegner fremtiden særdeles spændende hos Krone Vinduer, og trods den overraskende store efterspørgsel på COto-vinduerne har virksomheden masser af kapacitet til yderligere ordrer, forsikrer Carsten Lanzky:

- Vi har 33-34 mand i produktionen nu, men kan bære 75 medarbejdere i treholdsskift, oplyser han.

Sælger licenser til mindre fabrikanter
Udover selv at producere og sælge de nye vinduer er Krone Vinduer også begyndt at sælge licenser til konceptet. Indtil videre er COto solgt til tre virksomheder, og Carsten Lanzky oplyser, at man pt. forhandler med en fjerde:

- Vi sælger udelukkende licenser til virksomheder, som er mindre end os selv og ikke har ressourcer til at udvikle selv. Vi hjælper dem med at få systemet op at køre og leverer licensen inklusiv beregninger. De skal blot begynde at producere, forklarer Carsten Lanzky, som ikke er bange for at tiltaget vil skabe nye konkurrenter:

- Nej, vi er langt foran. Det her er kun starten, vi er i fuld gang med nye ting. Det hænger nok også sammen med, at jeg er akademiker og har den holdning, at viden skal spredes. Da jeg gik ind til direktøren og sagde; ”det her vindue skal vi ud at sælge til andre”, gik der fire nætter, før han stoppede med at have mareridt. Men han er helt med på den nu, slutter han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097