Xella opnår Cradle to Cradle-certifikat
Den nye byggesten ”Ytong Energy+” er blevet certificeret under Cradle to Cradle og kan dermed markedsføres som en helt igennem bæredygtig byggesten.
- Mange producenter af byggematerialer markedsfører sig som bæredygtige uden egentlig at være det. Det er blevet en jungle for arkitekter og entreprenører at udvælge materialer, som opfylder kravene om bæredygtighed. For hvordan skal vi definere bæredygtighed?, spørger Xellas marketingchef, Agnete Rubech Thøgersen, og giver selv et svar på spørgsmålet:
- For Xella er svaret, at vi ikke blot vil sige, at vi er bæredygtige. Vi vil kunne dokumentere vores produkts bæredygtighed for herigennem at give sikkerhed for vores bygherrer, arkitekter, entreprenører, fortsætter hun.
Langt mere omfattende end sædvanlige produktanalyser
For Xella blev løsningen derfor en certificering via den internationale Cradle to Cradle-organisation i Hamburg og Vugge til Vugge / EPEA Copenhagen ApS.
- Cradle to Cradle fokuserer på produkternes bæredygtighed; lige fra udvindingen af råstofferne, over den praktiske udnyttelse af produktet, til bortskaffelsen af restmaterialer ved byggeri og nedbrydning. Cradle to Cradle giver altså en helhedsorienteret vurdering af et produkt, som er langt mere omfattende, end hvad vi ellers normalt ser inden for analyser af produkters livscyklus, forklarer Agnete Rubech Thøgersen.
Cradle to Cradle handler således ikke alene om, hvordan vi undgår miljøbelastning, men om hvordan vi kan udvikle produkter, der bidrager aktivt til et bedre miljø.
Om Xella og Ytong Energy+
Xella er global leverandør af byggematerialer i porebeton og kalksandsten. Sortimentet tæller varemærkerne Silka, Ytong samt Ytong Multipor, og koncernen, der har hovedsæde i Tyskland, beskæftiger omkring 7.000 mennesker. Xella Skandinavien dækker hele det nordiske marked og har hovedafdeling i Løsning.
Ytong Energy+ er resultatet af et målrettet udviklingsarbejde og er en massiv byggeblok med indervæg, isolering og facade produceret i ét materiale og støbt i én sten. Med 50 cm opnås en U-værdi på 0,11. Produktet er udviklet som pionerprodukt til det danske marked, og efter en succesfuld lancering i foråret 2011 udvides markedsføringen nu til resten af Europa.