Sideløbende med planlægningen af 1. etape af Letbanen i Aarhus arbejder Letbanesamarbejdets kommuner (Aarhus, Norddjurs, Syddjurs, Randers, Favrskov, Silkeborg, Skanderborg og Odder) og Region Midtjylland videre med planlægning af de mulige udbygningsetaper.
Visionen for udbygningsetaperne er at få etableret et effektivt kollektivt trafiknet, som sikrer direkte forbindelser til de største rejsemål både for den interne trafik i Aarhus og den eksterne pendlertrafik til og fra omegnskommunerne.
Det kræver, at letbanebetjeningen udbygges både inden for og uden for Aarhus Kommune. Der er udpeget 10 udbygningsetaper, hvoraf etaperne til Brabrand, Hasselager, Vejlby, Nordhavnen og Trige etableres inden for Aarhus Kommune, mens etaperne til Skanderborg, Harlev, Hinnerup, Hadsten og Randers etableres ud i omegnskommunerne.
Endvidere indgår etablering af en ny statslig regionalbane mellem Aarhus og Silkeborg.
En analyse af samfundsøkonomien i de mulige udbygninger foreligger også. Den viser, at en samlet udbygning af strækningerne Lisbjerg – Hinnerup, Banegårdspladsen – Brabrand og Banegårdspladsen - Skanderborg vil koste 3,19 mia. kr.
Anlægsoverslagene indebærer således, at prisen for etaperne ligger mellem ca. 71 og 96 mio. kr./km.