Med aftalen på plads er der nu givet grønt lys for at etablere landets første letbanesystem, der er led i en fælles vision om, at den kollektive trafik skal spille en større rolle i fremtiden.
- Det er godt og tiltrængt løft til den kollektive trafik, som vi nu har givet hinanden håndslag på. Med aftalen har vi fået skabt grundlaget for, at letbanen kan åbne så hurtigt som muligt, sagde regionsrådsformand Bent Hansen efter underskrivelsen, der fandt sted på transportminister Henrik Dam Kristensens kontor.
Første etape af letbanesystemet er den snarlige sammenføjning af Odderbanen og Grenaabanen. Hertil kommer et 12 kilometer langt nyt letbanespor, der ’udspringer’ fra Grenaabanen ved Nørreport og går ad Randersvej via Skejby og det kommende nye universitetshospital og gennem det nye byudviklingsområde i Lisbjerg. Herfra kobles letbanen igen sammen med Grenaabanen sydvest for Lystrup.
Anlægsbudgettet for letbanen er 1,2 mia. kroner, som skal afholdes af staten, regionen og Aarhus Kommune, der går sammen i et fælles anlægsselskab, Aarhus Letbane I/S, med en professionel bestyrelse.
- Når nu vi har sat fase 1 i gang, skal vi se på de næste etaper – hvor vi bedst sætter ind til gavn for den samlede kollektive trafik. Den skal jo ikke alene være effektiv, men også miljøvenlig i fremtiden. Eksempelvis vil vi gerne erstatte de dieseldrevne busser med transport baseret på el, siger Bent Hansen.
Læs hele aftaleteksten på
www.trm.dk