23948sdkhjf

Dovista-direktør: Det er først og fremmest et offensivt opkøb

Dovista offentliggjorde tirsdag et historisk stort opkøb med nyheden om, at den VKR-ejede koncern overtager schweiziske Arbonias vindues- og dørdivision for en pris på 2,5 mia. kr.

Og det er lige så angrebslystent, som det lyder, siger Dovista-direktør Allan Lindhard Jørgensen til Wood Supply.

– Vi har en stor forretning i Skandinavien og UK, mens de er stærkt til stede i Centraleuropa, så det er på den måde et offensivt tiltag, der bringer os ind på nye markeder, forklarer Allan Lindhard Jørgensen, der ikke er i tvivl om, at opkøbsmilliarderne er landet hos et rigtig godt match.

Dovista Gruppen

Dovista Gruppen består af ni selvstændige brands på det nordeuropæiske marked for facadevinduer og -døre: Krone Vinduer, Lian, Mockfjärds, Natre, O.H. Industri, Rationel, SP Fönster, Traryd Fönster og Velfac.

Gruppen – der til sammen beskæftiger 4.000 ansatte – producerer og markedsfører vinduer og døre i Danmark, Norge, Sverige, England, Tyskland, Irland, Polen og Litauen.

Dovista Gruppen ejes af Dovista A/S, som ejes fuldt ud af VKR Holding A/S. VKR Holding er også selskabet bag det kendte Velux-brand, der især beskæftiger sig med ovenlysvinduer og skylights.

VKR Holding blev i sin oprindelige form grundlagt i 1941 af Villum Kann Rasmussen. Koncernen – der også beskæftiger sig med finansielle investeringer foruden ejerskabet af samlet 12 virksomheder – har 16.000 ansatte i mere end 40 lande.

– Først og fremmest har vi i en årrække fulgt en strategi, der på mange måder ligner hinandens, lyder det fra direktøren der peger på, at begge koncerner har skullet finde balancen mellem lokale præferencer og skalafordele.

– På den ene side er der store lokale forskelle i forhold til bygningskultur og præferencer, men som store koncerner har både Dovista og Arbonia forsøgt at lave nogle storskalafordele i produktionen og tænke som store virksomheder. Det er en udvikling, Arbonia er i gang med, og som vi har været i mange år, og derfor er vi sikre på, at der ikke opstår et kulturclash, forklarer Dovista-direktøren, og understreger endnu engang, at erhvervelsen er af den offensive slags.

– Derfor er det også vigtigt at slå fast, at det her ikke er et skridt ud af Danmark. Vores danske medarbejdere og arbejdspladser er vigtige, og det er den knowhow, vi besidder her, der skal bruges på tværs af markederne og til at skabe yderligere vækst, slår han fast.

Forskelle og fællesnævner

Med opkøbet føjer Dovista 2.500 nye medarbejdere til den eksisterende stab på 4.000 mand. Det tilfører også nye kompetencer til den danske koncern, der primært har beskæftiget sig med træ/alu-produkter, mens Arbonia har særlige kompetencer på PVC-vinduer.

– Mens man i Norden har nogle stærke følelser for træ/alu som et kvalitetsprodukt, synes man i Sydeuropa at plast traditionelt er bedre, forklarer Allan Lindhard Jørgensen, der således ikke forventer, at brands som Velfac, Krone og Rationel skal udbredes til de nyerhvervede markeder mod syd.

– Det handler i højere grad om, at vi skal bruge vores kompetencer på tværs og på flere markeder og udnytte hinandens styrker, fortæller direktøren, der dog alligevel fremhæver ét fælles aspekt på tværs af de lokale byggeskikke og vinduestraditioner.

– Tendensen er et stigende fokus på energioptimering og bæredygtighed, og det bliver fællesnævneren på tværs af markeder. På grund af strenge danske energikrav har vi langt hen ad vejen en position som foregangsland på det felt, og den knowhow kommer vi til at kunne drage gavn af og supportere Arbonia med, forklarer han.

Specialisering og synergier

Dovista valgte i årene efter finanskrisen at flytte en stor del af produktionen til Polen og Litauen, og også hos Arbonia har man været igennem en udflytningsproces fra det dyre produktionsland Schweiz til Polen, Slovakiet og Tyskland. Ifølge Allan Lindhard Jørensen er det dog ingenlunde planen, at vinduesmastodonten vil samle produktionen i færre, større enheder.

– Vi har arbejdet meget for at vores forskellige fabrikker og produktionssites er specialiserede, og den specialisering agter vi at fortsætte, slår han fast, og understreger, at synergien i stedet skal hentes på en bedre udnyttelse af kapaciteten.

– Det handler om at blive bedre til at udnytte kapacitet på tværs af organisationen, så investeringer i maskiner og ejendom kan udnyttes fuldt ud, fortæller Allan Lindhard Jørgensen, der også fremhæver fordele på indkøbssiden.

– Når det kommer til komponenter, kan vi samle vores indkøb og dermed blive en bedre og mere sikker aftalepartner, fordi vi kan tilbyde at aftage større volumener, lyder det.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11