23948sdkhjf

Jernbanebro skubbet på plads

MT Højgaard har skubbet en 1.650 tons tung og 65 meter lang jernbanebro på plads til den nye omfartsvej ved Slagelse.
Slagelse får snart en ny omfartsvej. Da den skal gå under jernbanen, skal der også anlægges en ny jernbanebro. Det skal selvfølgelig helst ske, uden at togtrafikken står stille mere end højst nødvendigt.

Derfor har MT Højgaard støbt broen på det areal, der grænser op til jernbanen, og søndag den 11. marts blev hele den 65 meter lange og 1.650 tons tunge bro skubbet på plads i ét stykke.

- At flytte så stor en konstruktion er altid spændende og en lille smule nervepirrende. Men alt var planlagt ned til mindste detalje, og i samarbejde med gode folk fik vi skubbet broen ind på plads uden problemer, siger Marius Andersen, projektleder i MT Højgaard.

Fra et halvt år til tre uger
Broen blev løftet ved hjælp donkrafte og skubbet på lanceringsskinner de 44 meter hen til sin endelige placering. Lanceringen tog 12 timer, og blev udført i samarbejde med kranfirmaet BMS/ Krangården.

Forinden var skinnerne fjernet, volden gravet væk, og der var støbt midlertidige fundamenter til at skubbe broen på. MT Højgaard begynder nu arbejdet med at fylde til omkring siderne på broen, samt efterfølgende lægge skærver og skinner tilbage, så jernbanen hurtigst muligt kan komme i drift igen.

- Ved at støbe broen ved siden af og skubbe den på plads, ender jernbanen med at være ude af drift i tre uger i alt. Vi begyndte broarbejdet i juni 2011, så havde vi støbt den på sin endelige placering, skulle jernbanen have været ude af drift i over et halvt år, siger Marius Andersen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109