23948sdkhjf

Funderingsmaskiner erstatter krydstogtskibene på Langeliniekaj

De store funderingsmaskiner erstatter nu krydstogtskibene ved Langelinie. Efter 87 år er de gamle konstruktioner på Langeliniekaj nemlig så nedslidte, at de trænger til en gennemgribende renovering. Og til opgaven har By & Havn skrevet kontrakt med Hercules Fundering, som er en del af NCC’s anlægsenhed.

– Vi har netop modtaget i alt 405 spuns til første etape af renoveringsarbejdet. Skibet er losset, og vi kan derfor gå i gang med spunsarbejdet den 24. oktober og fortsætte to måneder frem, siger Thomas Mathiasson, projektchef i Hercules Fundering, i en pressemeddelelse om projektet.

De i alt 1178 ton spuns er første leverance ud af i alt 790 spun, der skal bruges til at etablere en spunsvæg med jordankre på en cirka 1 km lang strækning.

Når alle 790 spuns er rammet ned foran den eksisterende gamle Langeliniekaj, fastgøres spunsvæggen ned i københavnerkalken med mere end 500 borede jordankre på mellem 26-42 meter. Herefter fjernes de eksisterende granitsten fra den gamle kaj, og stenene bliver siden genbrugt og monteret på toppen af den nye spunsvæg.

Ny rambuk skal ramme pæle ned i havbunden

Det er Hercules’ nye maskine, der skal ramme de mange tons stål ned i havbunden. Der er tale om en LRH200 rambuk på 90 ton, som måler næsten 30 meter i fuld højde. Maskinen er den første af sin slags i verden og udmærker sig særligt ved en rækkevidde på næsten ni meter.

– Vi er kommet godt fra start her på Langelinie og glæder os til at få taget vores nye rambuk i brug. Den bliver en vigtig del af spunsarbejdet her på Langeliniekaj og på vores kommende havne- og vandbygningsopgaver i Hercules, siger Thomas Mathiasson.

Ud over spunsvæggen omfatter entreprisen på Langelinie alt lige fra fjernelse af den eksisterende betonbundsikring på cirka 650 meter af kajstrækningen til opsætning af opgraderede pullerter på 64 nye støbte pullertfundamenter samt fremrykning af eksisterende fendere. Dertil skal der etableres nyt kajudstyr som redningsstiger og redningsliner.

Det store renoveringsprojekt er inddelt i to etaper for at tage hensyn til de aktiviteter, der dagligt foregår på og langs Langelinie. Begge etaper er planlagt til at tage cirka et år, og det forventes, at hele renoveringen er endeligt afsluttet ved udgangen af 2024.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141