23948sdkhjf

Hurtigt arbejde under besværlige forhold

På blot 10 uger har Pihl anlægt 1 km midlertidig motorvej ved E20.
Dårlig, uhomogen og våd jord med masser af sten og vanskelige logistikforhold er blot nogle af de udfordringer, Pihl må løse på omfartsvej-projektet i Slagelse.

Alligevel er det lykkedes at anlægge 1 km midlertidig motorvej parallelt med E20 på bare ti uger, og senest er Danmarks måske flotteste rundkørsel blevet køreklar.

1 km midlertidig motorvej
Slagelse omfartsvej er et vejprojekt, der løber gennem et meget kuperet område i Vestsjælland. Her anlægger Pihl ca. 4 km omfartsvej og ca. 4 km ramper plus mindre småveje på et par kilometer. Vejen løber fra Korsørvej i nord til Slagelse Landevej i syd. Entreprisen omfatter også to store rundkørsler, en overføring af Vestmotorvejen (E20) og to stibroer.

Inden motorvejsoverføringen for alvor blev påbegyndt, skulle Pihl desuden anlægge en interimsmotorvej på godt 1 km parallelt med Vestmotorvejen, så bilisterne kunne passere, mens arbejdet med broarbejderne stod på. Bilisterne har derfor ikke mærket meget til broarbejdet, bortset fra at de i en periode har måttet sænke farten til 80 km/t på en kortere strækning.

Klar i september 2012
Den ene af de to rundkørsler, som Pihl har udført, udgør den sydligste tilslutning til omfartsvejen, og færdiggørelsen har haft høj prioritet..

Jordforholdene i området er kendetegnet ved uensartet, våd jord, og Pihl har været nødt til at kalkstabilisere, dvs. tilsætte kalk til jorden i et område på ca. 250.000 m2 for at gøre området indbygningsegnet.

Tilslutningen til omfartsvejen er indtil videre kun en mudret jordvej, men om et par måneder starter grusarbejderne, og i september 2013 kan bilisterne køre uden om Slagelse på en færdig asfaltbelagt omfartsvej.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094