23948sdkhjf

Her er Odenses nye stibro

Gottlieb Paludan + Public Arkitekter løb med sejren i konkurrencen om Odenses nye forbindelse over jernbanen. Det bliver et markant byggeri i form af en 30 meter høj pylon.
Konkurrencen om en fast forbindelse mellem by og havn for cyklister og fodgængere blev udskrevet i starten af 2012. Dommerkomitéen har nu valgt det projekt, som bedst og mest overbevisende levede op til kriterierne.

- Vi har valgt en bro, som er meget enkel og elegant. Samtidig bliver den et meget markant byggeri i form af en 30 meter høj pylon, der vil være synlig for tilrejsende, for forbipasserende og ikke mindst i de to bydele, som broen strækker sig mellem. Det er en spændende og indbydende stibro med et flot flow, siger by- og kulturrådmand Steen Møller, der er formand for dommerkomitéen.

- Jeg synes, at vi i dommerkomitéen har valgt det helt rigtige forslag, som har stort potentiale til at blive et ikon for byen og en smuk og spændende oplevelse at krydse for cyklister og fodgængere, fortsætter han.

Bringer liv til havnen
Det bliver cyklister og fodgængere, som vil benytte broen for at komme frem og tilbage mellem by og havn. Broen er bred, og det giver god plads til både cyklister og fodgængere. Tilknyttet broen kommer der ca. 1.400 cykelparkeringspladser.

- Der er ingen tvivl om, at Odenses nye stibro er en vigtig del af byudviklingen generelt. Broen binder havn og by sammen – både fysisk og mentalt. For mig har det været rigtig vigtigt, at Odenses nye stibro kan det.

- Vi har i mange år arbejdet på at gøre havnen til Odenses nye bydel, og det er lykkedes på mange områder. Med broen kommer det ekstra og vigtige element, at havnen bliver endnu mere tilgængelig for især cyklister og fodgængere. Den vil være med til at bringe liv til havnen, og det ser jeg som ganske essentielt for både projekter, havnen og miljøet dernede, lyder det fra Steen Møller.

To nye pladser
Realiseringen af broen vil desuden berige Odense med to nye attraktive pladser – den ene ved Kongens Have, centralt i byen, og den anden ved Kottesgade/Lerchesgade og det kommende VUC. Pladserne vil bl.a. tjene som mødested og ankomstplads for togpassagerer og der etableres ca. 1.400 nye cykelparkeringspladser på de to nye pladser.

- Stibroen vil give et stort løft til mobiliteten, bylivet og cyklismen i Odense og det glæder os at Odense Kommune vælger at prioritere veldesignet, langtidsholdbar og funktionel hverdagsarkitektur som byens nye vartegn, siger Kristian Hagemann fra Gottlieb Paludan Architects.

Hos ingeniørerne bag brodesignet; ES Consult og Niras, glæder man sig til de forestående tekniske udfordringer med at bygge konstruktionen hen over mere end 20 jernbanespor i drift.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078