23948sdkhjf

’Value for money’ i megaprojekter

Hvordan får man mest værdi for pengene i megaprojekter? Det spørgsmål fik foreningen Lean Construction - DK forleden en hel del gode svar på.
Det var en veloplagt Randi Muff Christensen, formand for Lean Construction - DK, som fredag den 15. marts bød en fyldt sal velkommen til foreningens Årsmøde, som i år havde fået titlen ”Megaprojekter – mest værdi for pengene”.

Et megaprojekt er et storskalaprojekt med et stort budget; broer, tunneler, motorveje, sygehuse, jernbaner, lufthavne, havne og metrobyggeri. Fordi megaprojekter er anderledes i størrelse, er de også mere komplekse – fx i forhold til projektorganisering og samarbejdspartnere, og da netop megaprojekter er på dagsorden herhjemme i forhold til både sygehusbyggeri, metrobyggeri og Femern, havde foreningen valgt emnet som rød tråd dagen igennem.

Randi Muff Christensen lagde ud med at præsentere foreningens udkast til ny vision og strategi. Bestyrelsen har gennem den seneste tid lagt mange kræfter i at retænke foreningen, og formanden understregede, at hvor foreningen i sin tid startede som en græsrodsbevægelse for ildsjæle inden for lean construction, så er foreningen i dag veletableret og ingen er længere i tvivl om, at lean construction er kommet for at blive – for det virker.

Egoisme giver det bedste samarbejde
Dagens første inviterede oplægsholder indtog skærmen direkte fra San Francisco, Californien. Paulo Napolitano er Director of Learning hos Herrero Contractors i Californien samt Professor ved Universitat Politècnica de València. Han har stor erfaring med etablering af effektive projektorganisationer og i at få store projektorganisationer på byggesager til at fungere som højtydende teams gennem en lean-tilgang.

Paulo har deltaget i adskillige store projektorganisationer og har en bred praktisk viden om lean construction. Den viden delte han ud af til dagens deltagere, og budskabet var klart: Sørg for at bruge den tid det tager at få fastsat et fælles mål for projektet.

Et ord som gik igen i Paulos præsentation var ”selfishness”. For ifølge Paulo er det essentielt at kende alle interessenters behov inden man starter et projektsamarbejde op. Kender man ikke interessenternes behov og interesser, kan man ikke lave de fælles mål, og derfor er egoisme den bedste vej til samarbejde og til definition af en fælles vision for et projekt - fordi alle har udtrykt deres egne behov og interesser (selfishness).

Benhård bundlinje
Fra salen var der flere gode spørgsmål til professoren. Bestyrelsesmedlem Mikael Thyssen fra Niras var interesseret i at høre om mulige barrierer for at holde de møder, det kræver for at udarbejde de fælles mål forud for opstart af projektet.

- Hvordan overbeviser I kunden om, at det er nødvendigt at holde møderne? Er det muligt at få kunden til at betale for det?

Paulos svar var benhård bundlinje. På et megaprojekt vil møderne typisk vare ca. 18 timer, som kunden faktureres for. Paulo understregede vigtigheden af, at bygherren forstår, at møderne og de 18 timer hurtigt er sparet i den anden ende, for hele idéen med møderne er, at der samlet set bliver sparet tid på projektet. Og professoren var klar til at fremlægge dokumentation for de samlede besparelser og tilføjede, at flere af de virksomheder, som Herrero samarbejder med, endda lover rabat på tilbuddet, hvis bygherren vælger processen med klarlæggelse af fælles mål mv., fordi de også oplever, at processen bliver bedre og billigere for dem.

At dagens emne var topaktuelt vidnede både det flotte fremmøde og de mange diskussioner og spørgsmål dagen igennem om. Og det var da også en glad formand, som sendte de 60 deltagere ud til afsluttende netværkssnak over en let forfriskning med nye inspirerende input fra dagen i rygsækken samt en forsikring om, at Lean Construction - DK er mødestedet, hvis man også fremover vil være på forkant med udviklingen på området.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141