23948sdkhjf

Ny strategi løfter tegnestue ud af krisen

KRISEKNUSER: Site A/S tog konsekvensen af svigtende indtjening og sadlede om med en – for arkitektbranchen – ganske utraditionel strategi. Resultatet er vækst og nyansættelser.
Selvom vi blot er knap halvvejs gennem årets 2. kvartal, har Site allerede 50 procent af den budgetterede 2014-omsætning i hus, og den københavnske tegnestue kan se tilbage på et 2013, der indtil videre har budt på en vækst i omegnen af 150 procent.

Fremgangen er det foreløbige resultat af en ny, fokuseret strategi, som indtil videre ser ud til at bringe virksomheden tilbage på det vækstspor, der kendetegnede udviklingen i de første år efter etableringen i 2006.

- Vi startede ud med at arbejde, som arkitekter nu gør. Deltog i alle de konkurrencer, vi kunne komme med i, bød os til for lave – eller slet intet – honorar for de indledende idéfaser. Vi brugte studerende og praktikanter for at holde omkostningerne nede og arbejdede derudaf. Vi kom hurtigt op på en omsætning, som placerede os blandt de mellemstore tegnestuer med 10-15 ansatte. Men bundlinjen blev mindre og mindre, og i 2010 så det ikke ret godt ud, fortæller partner Bo Jeppesen.

Farvel til flere partnere
På et par punkter adskilte Site sig imidlertid fra andre nystartede tegnestuer. Virksomheden havde en professionel bestyrelse og et økonomisystem. Efter grundig analyse af situationen stod det klart, at konkurrencer og prækvalifikation var en alt for omkostningsfuld vej til nye opgaver.

- De opgaver, vi fik, havde svært ved at dække udgifterne ved de indledende arbejder i konkurrencen, hvis anlægsudgifterne var under 10 mio. kr. Det værste var, at vi i nogle tilfælde betalte for at være med. Rådgivningsopgaverne gav til gengæld et stort overskud og havde i de gode år dækket over de dårlige sager. Det blev også tydeligt for os, at nogle arkitekter er gode til at tegne, mens andre er gode til at gennemføre, forsætter Bo Jeppesen.

Konsekvensen blev, at nogle partnere forlod firmaet, og at omsætningen blev halveret det første år. Det var en svær tid med ubehagelige beslutninger, erkender Bo Jeppesen. Men samtidig var ikke andet for end at tage konsekvensen og finde en strategi, som løste de akutte udfordringer og skabte et bæredygtigt fundament for fremtiden. Løsningen blev at fokusere på et enkelt segment – med en bred pensel –
og samtidig at turde sige nej til opgaver.

Ingen unødvendige konkurrencer
- Meget kort fortalt valgte vi at satse på en strategi med fokus på faste kunder. At vende tilbage til de gode gamle dage, hvor arkitekten sad for bordenden, troede vi ikke på. Men hvis vi opsamlede vores viden og blev specialister, samtidigt med at vi bevarede vores holistiske overblik og kreativitet, burde vi kunne konkurrere med både med arkitekter og beslægtede fag, fortæller Bo Jeppesen om de skelsættende overvejelser:

- Arkitekter er uddannet i en arbejdsmetode, der betyder, at man i princippet kan løse alle typer af opgaver. Til gengæld har der i gennem et par årtier været en markant fokus på de kreative sider af faget på bekostning af de sociale, analytiske og selve gennemførelsen af byggeri. Det har betydet, at en masse erfaring og viden er blevet tilsidesat for at løbe efter den næste opgave, og at vores kollegaer, ingeniørerne, har taget for sig af disse områder, måske uden at have de helt rette kompetencer, uddyber han.

Allerede året efter var bundlinjen igen positiv, og salget begyndte at udvise meget positive tendenser. Site A/S er i dag en tegnestue, der udelukkende beskæftiger sig med erhvervsbyggeri ud fra en ’Full House’-filosofi:

- Vi kan håndtere alt lige fra de indledende kreative idéer og bygherrerådgivning til procesrådgivning, arkitektur, indretning, udbud, byggeri og planlægning. Vi kan både være med helt fremme i forhold til de nyeste tendenser og samtidig fortælle, hvad det har af omkostninger og tidsmæssige konsekvenser for bygherren. Vi er ’first mover’ på DGNB og energirigtig byggeri og arbejder med byggeri som branding. For os har det vist sig at være den rigtige vej at gå. Det er blevet meget lettere at kommunikere med kunderne, og vi har nu tid til at pleje vores faste kunder bedre. Vi har indtil videre ansat fem nye medarbejdere i 2013 og er nu tilbage på ”før krise”-niveau, så verden ser positiv ud herfra, fastslår Bo Jeppesen.

Kriseknuserne
Building Supply og de øvrige brancheportaler under Industry Supply Danmark sætter i denne uge fokus på virksomheder, der har formået at knuse krisen ved at levere positive resultater i en svær tid. Redaktionen har udvalgt tre virksomheder pr. portal blandt de indsendte forslag og kårer en samlet vinder som ”Kriseknuser 2013” på tværs af Industry Supplys portaler i starten af næste uge.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094