23948sdkhjf

Datakrav til transportørerne

| Medlemsnyhed | Indrykket af PCSYS A/S

Når en virksomhed skal vælge transportør, stilles der oftere krav om gennemsigtighed i datadeling, så de i realtid kan følge, hvor langt varerne er på deres rute.

PCSYS har spurgt vareafsendere (producenter, grossister og importører), hvad de ønsker sig af deres transportør, og her står det meget høj på ønskelisten at kunne følge præcist hvor deres varer er i realtid, og at kunne reagere på hændelser, så snart de måtte indtræffe.

”I dag samler transportøren masser af data op under transporten af varer, og de data er guld værd. For brugt rigtigt kan de både bruges til at optimere ruterne, til at dokumentere at varerne altid afleveres efter aftale, og ikke mindst at modtager kan adviseres, skulle en levering blive forsinket,” fortæller Peter Siggaard-Andersen fra PCSYS.

For vareafsenderen er det afgørende at kunne levere en god service og kundeomsorg. Derfor skal der et godt TMS til, som automatisk kan samle data op og sikre at de bliver brugt til at optimere hele processen om at levere varer til modtageren.

”Den optimering finder sted på flere områder. Dels kan et TMS som vores sikre, at varer kommer med de mest optimale biler, og den automatiske ruteplanlægning sparer 10-15 % af de kørte km. Det betyder kortere tid mellem stop, mindre slidtage på bilerne, mindre brandstof og dermed et mindre CO2-udslip,” fortæller Peter Siggaard-Andersen.

Automatiseret dokumentation
Samtidig sikrer TMS’et også, at transportøren kan følge med i alt der foregår. Hvor bilen er, hvornår den kommer frem og så videre. Systemet sikrer også at der automatisk sendes sms’er til modtageren af varen med forsinkelser og nyt ankomsttidspunkt, hvis bilen f.eks. skulle blive forsinket af et færdselsuheld.

”På den måde etableres der med det samme en dialog med modtageren, og de er langt mere positive, når de bliver informeret løbende, og ikke bare venter på en vare, der er forsinket,” pointerer Peter Siggaard-Andersen.

Udover at sende en automatisk besked til modtageren, så vil den automatiske ruteplanlægger beregne en ny rute til chaufføren, så han altid kører den mest optimale vej, også hvis der skulle være uforudsete hændelser på vejen.

Det er dog ikke den eneste funktion, der har værdi for vareafsenderen og transportøren. Med TMS har man mulighed for at scanne varer, paller eller bure, når bilerne lastes, så man sikrer at det rigtige gods tages med og at man får det hele med. På samme måde kan man scanne af, når varerne leveres til den enkelte modtager, så man sikrer at der leveres det korrekte. Der kan også inkluderes billeddokumentation, hvis chaufføren skal dokumentere korrekt levering og placering hos modtageren.

”Skulle en chauffør komme til at påkøre en port, tager han blot et billede af skaden og sammen med en kort beskrivelse sendes det automatisk til kontoret, der så kan starte en forsikringssag og informere deres kunde om, hvad der er sket,” fortæller Peter Siggaard-Andersen.

Endelig har det været et stort ønske hos vareafsenderne, at få mulighed for at få skræddersyede rapporter, som kan bruges i dokumentation overfor deres kunder.

”Alle data samles op i forvejen, og i dag kan alt automatisk forsynes med tidsstempler og gps-koordinater. Rapporter udformes stort set automatisk og forsynes med billeder og underskrifter indsamlet af chaufføren, når han leverer varerne. Det er med til at gøre arbejdet lettere for vareafsenderens kundeservice og det skaber mere kundetilfredshed hos deres kunder,” pointerer Peter Siggaard-Andersen.

PCSYS TMS er udviklet og programmeret i Danmark, og fordi PCSYS løbende er i kontakt med vareafsendere, er det optimeret til at leve op til deres krav.

Transportmarkedet vindes af dem der har den bedste kundetilfredshed og -service. Og transportørens kunder vil gerne betale ekstra for transporten af deres varer, hvis de til gengæld får adgang til den data, der giver dem mulighed for at optimere kundeservicen.

Med det korrekte TMS-system ved både vareafsender, transportør og modtager præcist, hvor en vare er på ruten, hvornår den dukker op, og om der er specielle forhold ved levering. Det skaber kundetilfredshed og en konkurrencemæssig fordel.

Læs mere om TMS.

Fakta om løsningen:
Et TMS består af et administrationsmodul til transportøren, hvor det fulde overblik over varer og kørsler findes. Transportøren kan vælge at give de enkelte virksomheder adgang til at kunne se egne kørsler, så de selv kan følge med i hvor langt bilerne er. Det kræver at chaufførerne er udstyret med en håndterminal/smartphone f.eks. en Honeywell CT60, der indeholder gps, scanner og kamera. 

Medlemsnyhed

Indrykket af
PCSYS A/S

Stationsparken 25
2600 Glostrup
Danmark
PCSYS A/S

Send til en kollega

0.106