23948sdkhjf
Del siden
Annonce

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Den sidste uge i juni 2020 var der en helt særlig Danmarkspremierer på Lappen ved Marienlyst Station i Helsingør.

Her er fodgængerovergangens hvide felter blevet suppleret med 3D-effekt i et forsøg på at skabe større opmærksomhed på de krydsende fodgængere.

Med inspiration fra et forsøg i Reykjavik gennemfører Helsingør Kommunes Trafiksikkerhedsråd nu som de første i Danmark et lignende forsøg herhjemme. Der har gennem årene været flere forsøg rundt i landet med tredimensionel afstribning på kørebanen ved f.eks. indsnævringer, men det er første gang, effekten afprøves ved et fodgængerfelt.

Effekten af de tidligere forsøg med 3D-afstribninger udeblev, hvilket formentligt skyldes, at 3D-effekten kun kunne ses fra en bestemt afstand og vinkel. Den nye type 3D afstribning understøttes af skyggeeffekt og kan derfor erkendes over en længere strækning i flere vinkler:

De nye 3D-effekter er virkningsfulde fra dag ét
”Jeg er helt overbevist om, at de her nye 3D-effekter får bilisterne til at sætte farten ned og være mere opmærksomme,” siger Dennis Hjort Lang, som er håndhold hos Eurostar Danmark og har medvirket til at udlægge de nye skyggeeffekter.

”Når man kører ind mod byen, ser det ud som om, striberne i fodgængerfeltet svæver nogle centimeter over jorden. Når man er på vej ud ad byen, ser det ud som om, der står nogle høje kasser med hvidt låg i fodgængerfeltet. Begge dele får bilisterne til lige at lette foden fra speederen. Det så vi allerede den dag, hvor 3D-effekten blev etableret,” tilføjer han.

3D-effekten suppleres snart med nye indvendigt belyste fodgængertavler og gule blink samt blå belysningsarmaturer, hvilket alt sammen skal være med til at gøre både bilister og fodgængere mere påpasselige.

En anderledes opgave med vejmarkering
Dennis Hjort Lang fortæller, at det var en sjov opgave at gøre fodgængerfelterne tredimensionelle. Til det bruges tre ekstra farver ud over den eksisterende hvide, som bruges til alle former for vejstriber og feltmarkeringer: En lys grå ned langs siden af det hvide felt og foran det hvide felt en lidt mørkere grå skygge og et sort stykke på ydersiden.

Afstribningen blev udført under overværelse af Christian Holm Donatzky, som er formand for Helsingørs By, Plan og Miljøudvalg og formand for Helsingør Kommunes Trafiksikkerhedsråd.

”Vi prøver hele tiden at forbedre trafiksikkerheden, også med nye og innovative løsninger. Derfor er det spændende at udføre forsøg med denne type fodgængerfelt. Forhåbentlig kan 3D-løsningen være med til at sikre, at bilisterne både ser feltet og respekterer betydningen af det. Jeg glæder mig til at følge effekten,” siger Christian Holm Donatzky.

Effekten af 3D-markeringen måles og evalueres
Center for By, Land og Vand i Helsingør følger trafikudviklingen omkring det nye 3D-fodgængerfelt med trafikmålinger, observationer af adfærd og åbenhed overfor eventuelle indkomne kommentarer.

”Det bliver spændende at se, hvad kommunens måling siger. Jeg forventer, at det bliver en vellykket test. Og at vi hos Eurostar kommer til at tegne mange flere 3D-felter op i fremtiden,” siger Dennis Hjort Lang.

Saferoad Services A/S
Tigervej 12-14
4600 Køge
Køge Kommune
Danmark
CVR nummer: DK26994896
P nummer: 1010287061

Send til en kollega

0.049