23948sdkhjf

Sådan klarer danske møbelbutikker sig igennem coronakrisen

| Medlemsnyhed | Indrykket af Annoncørbetalt indhold

Det seneste års tid vil næppe være et år vi glemmer lige foreløbigt. Med ankomsten af corona-virus og de efterfølgende nedlukninger blev der vendt op og ned på vores allesammens liv.

Få steder har dette stået klarere end i de danske møbelbutikker, hvor 2020 og 2021 satte hele branchen på prøve. Men hvordan klarede man sig igennem krisen, og hvordan ser fremtiden ud?

Et hårdt år
Få år har nok føltes så ens for så mange mennesker som det forgangne corona-år. Under mottoet ”sammen hver for sig” har vi i vores sociale bobler haft mange lignende oplevelser uden overhovedet at have set hinanden.

På den måde kan man for alle sige at det har været et hårdt år, og behovet for nedlukninger har ramt stort set alle i Danmark både på det sociale, men også på det arbejdsmæssige. Med nedlukning af butikker og restauranter har mange måttet se langt efter overhovedet at kunne arbejde, og vejen tilbage til normale tilstande har været lang og hård.

Få ramt så hårdt som detailhandelen
Mens mange kunne fortsætte deres arbejde til dels fra hjemmet og via zoom, måtte detailbranchen se deres butikker helt lukke ned. Med tomme gågader landet over, er det svært at overvurdere hvor hårdt et år det har været for landets detailbutikker.

Manglen på en mulighed for hjemmearbejde har ramt mange, men få så hårdt og i så lang tid som detailhandelen, og få har nok set så meget frem til den reelle genåbning der er sket over de seneste par måneder som de mange medarbejdere der har gået i uvished og ventet hjemme i så lang tid.

Møbelbutikkerne særligt ramt
Blandt de detailområder der har haft de fleste udfordringer, finder vi de danske møbelbutikker. For selvom e-handel har kørt mange steder, og selvom vi skal hvordan denne også har været brugt af danske møbelbutikker til stor succes, så er der visse udfordringer ved at sælge møbler online.

Som de fleste af os ved, så handler valget af møbler om meget mere end det visuelle udtryk. Møbler, særligt senge og sofaer for eksempel, skal føles godt og være komfortable. Derfor kan møbler være sværere at sælge online end for eksempel elektronik.

Løsninger og overlevelse
Dette har dog ikke sat en stopper for e-handel i møbelforretningerne. En af de helt store redninger har været fokusset på såkaldt click and collect. Konceptet er simpelt. Du bestiller online og kan så afhente i din lokale møbelbutik. Selvom man ikke kan gå på opdagelse i alle møblerne, giver det i hvert fald kunden mulighed for at hente i butikkens åbningstider, og letter dermed presset for at være hjemme.

Denne mulighed har for mange butikker været en nøgle til at komme igennem nedlukningerne, og har også givet folk mulighed for at komme på arbejde. Desuden lærte nedlukningen i 2020 de fleste butikker at tage deres forholdsregler ved en genåbning. Genåbning i 2021 har dermed været udført endnu sikrere og med bedre forholdsregler end man havde i starten af coronakrisen.

Fremtiden ser god ud
Efter dette hårde år er vi heldigvis på vej tilbage mod normale tilstande. Landet er på vej mod fuld genåbning, og i takt med at vaccinationerne skrider frem, mindskes faren for en eventuelt tredje bølge og følgende nedlukning.

Også hos de danske møbelbutikker ser det ekstra godt ud. Et glohedt boligmarked har været en kærkommen håndsrækning, for i takt med at boliger skifter hænder så hurtigt, skal der også nye møbler til. Dette har været guld værd for de danske møbelbutikker, og kan forhåbentlig være en af måderne vi kommer tilbage til pre-corona niveauer.

Medlemsnyhed

Indrykket af
Annoncørbetalt indhold

Send til en kollega

0.079