23948sdkhjf

Thor Jørgensen går hybrid

| Medlemsnyhed | Indrykket af Scantruck A/S

Kendt sønderjysk entreprenør og udlejer sparer 40 procent diesel med ny hybrid Komatsu-gravemaskine

Maskinføreren glæder sig over tempoet. Det gør entreprenøren og udlejeren også. Men han fryder sig tillige over dieselregnskabet. Det viser en besparelse på i omegnen af hele 40 procent. Så selv om ingen af dem tidligere har været mere til Komatsu, end til andre maskinmærker, er meldingen klar:

Maskinfører Flemming Pedersen: ”Jeg beder også om en hybrid Komatsu-graver næste gang, jeg skal have ny maskine”.

Entreprenør og udlejer Thor Jørgensen: ”Vi er først begyndt med Komatsu hybrid i nyere tid. Men vi skal helt sikkert have flere fremover”.

Meget hurtigere

Thor Jørgensen har udlejet den nye 37 tons Komatsu HB365LC-3 med Flemming Pedersen ved roret til et projekt med etablering af regnvandsbassiner ved Nørre Aaby på Vestfyn. Flemming Pedersen har arbejdet for Thor Jørgensen i to år, men har totalt kørt gravemaskiner af forskellige mærker i 17 år. Ved Nørre Aaby kører han i tracé med kolleger i to andre gravemaskiner. Det kan knibe for andre at følge med i Komatsu’ens tempo.

”Hidtil har jeg været ligeglad med farven og mærket. Men jeg kan da se, at Komatsu-hybridgraveren er meget hurtigere, også med maskinens størrelse taget i betragtning. Jeg kommer simpelthen hurtigere rundt, end de andre, selv om vi kører med lige store skovle. Det er det, der kører på strøm, der gør det meget hurtigere med hybrid-maskinen”, fortæller Flemming Pedersen.

Højere tempo – mindre brændstof

Det passer naturligvis også mester udmærket, at der er fart på krøjningerne, men ikke på dieseltankningen. Og at Komatsu HB365LC-3 tillige har vist sig at køre særdeles stabilt uden driftsstop.

”Dels holder maskinen altså et højere tempo, og dels kan jeg se tydeligt på bundlinjen, at den kræver væsentligt mindre brændstof, end andre maskiner i samme størrelse. Jeg har lige prøvet at regne på brændstofforbruget, efter at Flemming Pedersen nu har kørt omkring 1200 timer i Komatsu’en. På årsbasis kommer den op omkring 1500 timer, og så betyder det altså noget, når den skal have 40 procent mindre diesel end andre maskiner i samme størrelse”, siger Thor Jørgensen.

Tredje generation

Det er key account manager Poul Erik Nielsen hos den danske Komatsu-forhandler Scantruck A/S, der har stået for leveringen af hybrid-gravemaskinen til Thor Jørgensen.

”Det glæder mig hver gang, jeg hører maskinførere og entreprenører fortælle om deres erfaringer med hybrid-maskinerne. Flemming Pedersen og Thor Jørgensen bekræfter jo på smukkeste vis, at hybrid-systemet gør gravemaskinerne både lynhurtige og yderst økonomiske. Komatsu HB365LC-3 er tredje generation af maskiner, som selv opsamler energi, når de krøjer. Dejligt at se, at de indfrier forventningerne, selv om de er store”, siger Poul Erik Nielsen.

På hybrid-maskinerne har Komatsu erstattet den traditionelle hydrauliske krøjemotor med en elektrisk motor. Det er den, der både sikrer hurtigere krøjning og mindre dieselforbrug. Når Flemming Pedersen krøjer med sin gravemaskine, genereres ny elektrisk energi, som derefter bruges til både krøjemotoren og til at hjælpe dieselmotoren med at øge omdrejningerne hurtigt.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Scantruck A/S

Katkjærvej 5
7800 Skive
Danmark
Scantruck A/S

Billeder & videoer

En erfaren maskinfører i kabinen på hybrid-graveren. Flemming Pedersen vil også bede om en Komatsu hybrid næste gang, han skal have ny gravemaskine.Komatsu HB365LC-3 tager godt fra og gør det hurtigere, end de traditionelle kolleger, selv om de kører med samme størrelse skovl.

Send til en kollega

0.093