23948sdkhjf

Leca® letklinker sparer beton og CO2 og beskytter naturen

| Medlemsnyhed | Indrykket af Leca Danmark A/S

Med en letklinkerbeton kan spændvidden øges til hele 260 meter og dermed sparer man et 3. brotårn og undgår at forstyrre dyre- og planteliv i fjorden.

I 64 meters højde over Trysfjorden, mellem Kristiansand og Mandal, anlægges i øjeblikket en 100 km/t firesporet motorvej. I efteråret 2022 åbnes broen for at skabe en vigtig forbindelse i motorvej E39 mellem Kristiansand og Ålgård.

Mindre beton sparer CO2

De to brotårne ​​tog omkring 15-20 dage at bygge i én kontinuerlig slip-form støbning, hvilket i øvrigt er den samme metode, som blev brugt til at bygge de Condeep betonplatforme, som findes på Norskehavet. Deres elegante timeglasfigurer er ikke kun en kilde til stolthed for ingeniørerne. At trimme tårnene i midten uden at gå på kompromis med styrken sparede også beton og bidrog positivt til miljøregnskabet.

Det T-formede brodæk er allerede 126 meter langt på det vestlige tårn og udvides med 20 meter om måneden på hver side. Broen er en af ​​de største i Norge bygget efter udkragningsmetoden. Det betyder, at hver af de fire ender har en forskallingsvogn, der ruller længere ud langs brodækket, hver gang en fem meter lang sektion er forstærket og helstøbt. Metoden sikrer også, at broen er helt selvbærende under byggeriet. Det kræver dog, at støbearbejdet udføres i nøjagtig samme tempo i hver ende, for at konstruktionen kan opretholde ligevægt.

Spænd på 260 meter

Til sommer skal de to broafsnit mødes midt i fjorden. Den færdige bro bliver 537 meter lang, med et spænd på 260 meter mellem brotårnene. Udkragnings-konstruktionsmetoden er effektiv til spændvidder op til 300 meter, hvilket betyder, at ingeniørerne her rykker grænserne for, hvad der kan opnås med denne type konstruktion.

”Det unikke her er, at de lange betonsektioner bliver elastiske. På grund af deres vægt synker de gradvist ind mod midten, før vi kan forbinde dem. Da den vestlige brobane bliver færdig først, skal vi lave firedimensionel planlægning, hvor tiden også er en faktor,” forklarer Asbjørn Stålesen, projektleder hos Kruse Smith.

Var det ikke for stiverne på hver side, som er forankret på land og i havbunden, ville vinden få strukturen til at svaje en halv meter i et ottetalsmønster. Det viser, hvor elastisk betonkonstruktionen er."Vi kalder stiverne for "søsyge afstiverne". Uden dem havde det været umuligt at arbejde i højden,” tilføjer han.

Følg byggeriet på webcam her og se byggeriet i dag, da vores fotos blev taget i efteråret.

Millimeter-marginer

Når de to brospænd sættes sammen i midten af ​​næste år, efter at have strakt sig 130 meter fra deres respektive brotårne, vil fejlmarginen være under 40 millimeter – selvom broen er bygget helt uden papirtegninger."Vi har bygget den to gange. Første gang i en tredimensionel digital model, før vi startede selve arbejdet i slutningen af ​​2018,” siger Stålesen.

Princippet kaldes Building Information Modeling (BIM). I den digitale model kan alle bygningsaktører dele information og slentre rundt i en virtuel model af den færdige konstruktion.BIM-ingeniør Herman Horsle fra AF Gruppen har tilsluttet sin mobiltelefon til en GPS-antenne, der lokaliserer positionen inden for to centimeters nøjagtighed. På skærmen svæver den færdige virtuelle bro som et semi-transparent lag oven på selve konstruktionen. Hvor broen slutter, kan han se, hvordan den virtuelle motorvej fortsætter ud i himlen mod den anden side.

"Det er meget mere omkostningseffektivt at kunne identificere eventuelle uoverensstemmelser på et så tidligt tidspunkt, og det reducerer risikoen for fejl og mangler markant," siger han.

Læs hele historien her.

Medlemsnyhed

Indrykket af
Leca Danmark A/S

Randersvej 75
8940 Randers SV
Danmark
Leca Danmark A/S

Billeder & videoer

Leca® letklinker i betonen muliggør et stort spænd på TrysfjordsbroenLeca® letklinker i betonen muliggør et stort spænd på TrysfjordsbroenLeca® letklinker i betonen muliggør et stort spænd på Trysfjordsbroen

Send til en kollega

0.125