23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Nyt simuleringsværktøj skal hjælpe Banedanmark

Et nyt simuleringsværktøj skal hjælpe Banedanmark med forebygge el-ulykker på S-tognettet. Spangenberg & Madsen har vundet opgaven med udvikling og drift af RIS-løsningen.

Spangenberg & Madsen har vundet en større opgave for Banedanmark, med udvikling af et simuleringsværktøj, der skal bidrage til at forebygge el-ulykker på S-tognettet og sikre, at der ikke opstår farlige situationer i forbindelse med fejl i Banedanmarks kørestrømsanlæg.

 -      Det er med stor stolthed vi har vundet denne meget spændende opgave, og vi glæder os meget til samarbejdet med Banedanmark om at levere et simuleringsværktøj, det kommer til at forøge sikkerheden på S-tognettet, siger Pau Ahler Brorsbøl, der er direktør hos Spangenberg & Madsen og som stærkstrømsingeniør i mange år har beskæftiget sig indgående med opgaver for Banedanmark og DSB.

RIS opbygges som en elektrisk model af S-tognettet
Det nye værktøj hedder RIS, der er en forkortelse af Returstrømvejens Impedans- og Spændingskurver, og ved hjælp af beregnings- og simuleringsprogrammet PowerFactory vil værktøjet blive bygget op som en samlet elektrisk model af hele S-tognettet. Værktøjet vil komme til at rumme alle relevante værdier til simulering af korrekt indstilling af beskyttelsesrelæer, hvorved det kan sikres, at berøringsspændingen ikke overstiger den lovmæssigt definerede grænseværdi. Også selve S-togsnettets køreplan vil blive lagt ind i modellen, så det bliver muligt at beregne de korrekte berøringsspændinger.

Hidtil har Banedanmark indstillet beskyttelsesrelæerne med udgangspunkt i fysiske kortslutningsmålinger ude i nettet, men udviklingen har gjort, at det nu er muligt at simulere mere præcise værdier, end der kan måles. 

Med RIS får Banedanmark et værktøj, som kan beregne (simulere) impedansen alle steder i strømvejen. Ud fra impedansen beregnes kortslutningsstrømmen, og derefter kan berøringsspændingen beregnes.

Berøringsspændingen defineres som den spænding en person vil blive udsat for, hvis personen rører ved et element i den elektriske strømvej, fx et rækværk, et gelænder, en stander eller lignende.  

Med RIS-løsningen kan Banedanmark endvidere dokumentere, at Banedanmarks kørestrømsanlæg overholder lovens krav.

Samarbejdet med Banedanmark om RIS-projektet løber over flere år
Spangenberg & Madsen forventer at aflevere opgaven i foråret 2023, hvor opgaven overgår til drift. Herefter skal S&M levere drift og support på den udviklede løsning.

Aftalen er trådt i kraft 1. juni 2022 og løber frem til 31. december 2026 og kan forlænges to gange af et års varighed.

 

Spangenberg & Madsen Rådgivende Ingeniørfirma A/S
Herstedøstervej 27-29
2620 Albertslund
Albertslund Kommune
Danmark
CVR nummer: DK20436190
P nummer: 1004306491

Kontaktperson

KKM
Katrin Karbech Mouritsen
Kommunikationsansvarlig
+45 29699903 kkm@sogm.dk

Send til en kollega

0.047