23948sdkhjf

Elbil? Ja, jo, måske…

| Medlemsnyhed | Indrykket af Danske Malermestre

Malerfirmaet Staubo leasede i efteråret en el-bil. Her godt trekvart år senere gør malermester Christian Staubo status – og han er ikke umiddelbart imponeret.

Det skulle være så godt, men så er det faktisk, nej ikke skidt, men heller ikke rigtig godt. Det er konklusionen hos Malerfir­maet Staubo på Østerbro i København, der sidste efterår stod for at skulle bruge endnu en firmabil. Det var vigtigt, at det blev en kas­sevogn, så det også var muligt at transportere materialer rundt til de forskellige byggepladser, som virksomheden arbejdede på. Og helt i tidens grønne ånd leasede malerfirmaet en elbil, en Peugeot e-Expert kassevogn. For som Christian Staubo siger:

- Alting bliver jo grønnere, og som virksomhed er vi nødt til at følge med så langt, vi kan. Og da der jo samtidig er en løbende de­bat på rådhuset om biler og forurening, ja ofte bliver synspunktet om at lukke byen for dieselbiler luftet, så tænkte vi, at det kunne være rigtig godt at få nogle erfaringer på området.

Christian Staubo driver virksomheden sammen med maler­mester Marianne Hansen, og deres første tanke var, at det var en malersvend, der boede i Holbæk, og som selv kørte elbil, der skulle have e-Expert kassevognen som firmabil. Men, forklarer Christian Staubo, så blev man usikker på rækkevidden af batteriet – ville turen fra Holbæk køre bilen tør for strøm, så den skulle til oplad­ning straks ved ankomst til København?

-Så vi fandt, at det var en bedre idé med en svend i København. Her var der jo samtidig fri parkering for elbiler, hvad der jo var meget smart.

Derfor blev det en malersvend med adresse i Valby, der, efter aftale, fik e-Expert’en stillet til rådighed. Men hurtigt meldte problemerne – eller udfordringerne – sig, fortæller han.

- Allerførst gik det jo op for os, at selvom der er fri parkering for elbiler, ja så skal du jo også kunne finde en P-plads. Det er ikke lige nemt i hovedstaden.

- Så stiller du bilen til opladning, men der må den maksimalt holde i de tre timer, det typisk tager at lade den op, så skal du ned og flytte den.

-Og igen, ledige P-pladser er ikke nemme at finde. Det skal også lige på plads, hvem der skal betale for, at svenden lige skal bruge en times tid eller der omkring på at køre rundt for at flytte bilen.

Kom og flyt din bil!
Og holder bilen bare et par minutter længere ved ladestanderen, ringer telefonen i firmaet – med det samme. ”Kom så og flyt den bil”, lyder det surt i røret. Helt galt gik det, da svenden en dag gik hjem med høj feber. Der kom bilen til at holde ved ladestanderen en rum tid længere end de tre, lovlige timer.

-Hun kunne jo ikke bare gå ned for at flytte bilen, konstaterer Christian Staubo. En anden gang parkerede en anden bilist oven på el-kablet, så bilen ikke kunne flyttes. Der måtte en opringning til politiet til, før man kom i kontakt med nabo-bilisten, der kom og flyttede sin bil. Svenden kom – forsinket – på arbejde.

Endelig er der bilens rækkevidde. Selv på et fuldt opladet batteri har den ikke imponeret. Faktisk kører den kun omkring halvanden time før displayet i instrumentpanelet melder, at der maksimalt er 90 kilometer tilbage på batteriet.

- Og bliver det koldt, som det var en periode i vinter, er det helt galt. Kulden tærer virkeligt på batteriet, forklarer Christian Stau­bo, der også var ude for at ville sende svende en tur til Hørsholm på en hurtig opgave et par timer før fyraften. Men svaret lød, at der ikke var strøm til en tur frem og tilbage.

- Så hvis du skal køre rundt i løbet af dagen, eller du ikke har mulighed for løbende at lade bilen op, så bliver det hurtigt vanske­ligt, er det Christian Staubos erfaring.

Infrastrukturen halter
Bilen er leaset, og den er dyrere i leasingafgift end en dieselbil. Christian Staubo har fravalgt service og reparation i leasingaftalen ud fra betragtningen om, at det er en helt ny bil og reparationer, hvis bilen går i stykker, som udgangspunkt vil være omfattet af bilens garanti.

- Vi har desuden et el-abonnement, som selvfølgelig er steget, nu hvor energi-priserne eksploderer. Omvendt er også diesel blevet dyrere. Men det er ikke udgifterne, der har gjort os usikre.

- Det er alene infrastrukturen. Du mangler simpelthen lade­standere til alle de elbiler, der allerede nu kører rundt. Det er sim­pelthen for svært med skiftende arbejdssteder, hvis du ikke har mulighed for at lade op et par gange om dagen.

Malerfirmaet Staubo har i alt otte firmabiler inklusiv den elektriske Peugeot, der er leaset for fem år. Og selvom der er ud­fordringer, er firmaet glade for den erfaring med el-biler, som de får. Og de har ikke umiddelbart planer om at skifte den ud.

- Men konklusionen er helt klart, at vi i forhold til vores behov har været for tidligt ude, mener Christian Staubo.
 
Billedtekt: Kunderne bemærker ikke, at firmaet kommer med en el-bil, så der er ingen reklamegevinst forbundet med bilen, mener Christian Staubo, her sammen med Stella Philipsen, der fast kører i el-bilen. Foto Søren Hytting


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Danske Malermestre

Islands Brygge 26, 5.
2300 København S
Danmark
Danske Malermestre

Send til en kollega

0.078