23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Fremtidens S-togstation ser dagens lys

Der udformet et nyt koncept for, hvordan S-togstationerne i og omkring København skal se ud. Konceptet bliver toneangivende for al renovering og nybyggeri på S-togstationerne i de kommende år.

Omkring 245.000 passagerer rejser dagligt med DSB’s S-tog, der siden 1934 har spillet en central rolle i hovedstadsområdets kollektive trafiksystem. Undervejs er S-togstationerne løbende blevet udviklet, og nu kommer der for første gang siden 1997 et nyt koncept for, hvordan fremtidens S-togstation skal se ud. Bag det nye koncept står det tidligere interne DSB-arkitektfirma Public arkitekter, og målet med konceptet er ifølge Public arkitekter at sikre en dynamisk og nutidig arkitektur, der fanger tidsånden og storbystemningen. Samtidig er målet at gøre S-togstationerne energineutrale og bruge materialer, der kræver mindst mulig vedligeholdelse på de ofte svært tilgængelige bygningsfacader.

Fibercement, solceller og LED
Fremtidens S-togstation bliver i første omgang en realitet i Avedøre, Herlev, Ballerup og Sjælør. Sidstnævnte station blev som den første færdig allerede d. 7. december 2009, idet den skulle være klar til fremvisning over for de tusindvis af delegerede, der invaderede København i forbindelse med klimatopmødet.

”Sjælør Station lever på mange måder op til sit navn som fremtidens S-togstation. Vi har eksempelvis installeret et solkraftværk på taget og erstattet de gamle strømslugende lysarmaturer med nye LED-armaturer, og det betyder, at stationen bliver mere end selvforsynende med elektricitet til belysning”, forklarer arkitekt MAA i Public arkitekter Søren Birch, der har stået fadder til det nye stationskoncept. Han fortsætter:

”Det nye koncept for S-togstationerne har naturligvis også betydning for valg af materialer. I den forbindelse indgår fibercementpladerne fra Cembrit som en væsentlig del af det visuelle udtryk, fordi vi både bruger pladerne til stern og loft, ligesom pladerne også anvendes til at inddække solcellepanelerne på taget. Ud over en flot finish er fordelen ved pladerne, at de ikke kræver vedligeholdelse i mange år, og det er en vigtig egenskab for os, fordi det kan være meget besværligt og dyrt at lave renoveringsarbejde på en S-togstation. Hvis vi eksempelvis skal udskifte en sternplade, kræver det bl.a., at vi spærrer sporet og slukker for strømmen på køreledningen, og det er selvsagt noget, vi gerne vil undgå”.

Storbypuls i URBANNATURE
De fibercementplader, som er udvalgt til fremtidens S-togstation, stammer bl.a. fra en helt ny serie af facadeplader, som for nylig er lanceret i Danmark. Serien har fået navnet URBANNATURE, fordi produktserien omfatter et udvalg af farver og overflader, der supplerer og udfordrer hinanden på samme måde, som det urbane liv supplerer og udfordrer naturen. Teknisk rådgiver i Cembrit Magnus Sommer uddyber:

”Det særlige ved vores URBANNATURE-serie er, at designerne har haft helt frie hænder til at udvikle farver, teksturer og overflader til pladerne, så de forener det urbane med det naturlige. Vi oplever allerede nu en stor interesse for URBANNATURE-produkterne, og Public arkitekter er et godt eksempel på, at kombinationen af storbypuls og bæredygtighed er godt på vej til at blive et efterspurgt arkitektonisk udtryk”, siger Magnus Sommer.

Søren Birch supplerer:

”Facadepladerne fra Cembrit er ikke nødvendigvis den billigste løsning, men de er produceret meget præcist og i en meget høj kvalitet. Dertil kommer, at vi kan bestille dem i opskårne størrelser, hvor kanten er malet fra fabrikken, og det bidrager alt sammen til en flot finish”, lyder det fra Søren Birch.

Del af ”image-afstøvning”
Det nye koncept for DSB’s S-togstationer skal ifølge Søren Birch ses i sammenhæng med den generelle ”image-afstøvning”, som har kendetegnet DSB de seneste år.

”Helt overordnet arbejder DSB naturligvis efter en målsætning om at få flere passagerer i togene, og i den forbindelse er der fokus på at forynge virksomheden og appellere til de yngre generationer. Den generelle image-afstøvning har også betydning for, hvordan vi arbejder, og det betyder, at vi er meget opmærksomme på det virvar og liv, der kendetegner storbyen, og som vi gerne vil afspejle i vores arkitektur og i de materialer, vi anvender. På den måde yder vi vores bidrag til foryngelsen, så DSB i sidste ende bliver bedre til at tiltrække passagerer og få kunder i butikken”, slutter Søren Birch.

Der findes over 80 S-togstationer i hovedstadsområdet, og mange af dem vil løbende bliver renoveret med bl.a. Sjælør Station som forbillede på fremtidens S-togstation.

Swisspearl Danmark A/S
Gasværksvej 24, 1. sal
9000 Aalborg
9000 Aalborg
Aalborg Kommune
Danmark
CVR nummer: DK58711713
P nummer: 1002086335

Send til en kollega

0.063